29: Bora Bora og veien videre

Fransk Polynesia –  Bora Bora og veien videre….Bora Bora’s første innbygger ankom øya rundt 09. århundre etter en lang tur over Stillehavet.  Innbyrdes stamme kriger pågikk på øya i århundrer mellom 3 stammer (Nunue, Faanui og Anau).  Rett før Cook’s ankomst i 1769 ble det fred på øya etter at kong Faanui  hadde slått sine fiender.  Kongene Tapoa 1 og II regjerte øya i det 19 århundre, Tapoas adopterte datter overtok makten og regjerte fra 1860-1873 da overtok niesen makten.  Hun giftet seg med prins Hinoi i 1884 og skilte seg 3 år senere, og ente opp med å gi øya til Frankrike i 1888.  I 1941 bombet det Japanske fklyvåpenet den  Amerikanske basen Pearl Harbour på Hawai – Stillehavskrigen.  Februar 1942 ankom en armada med 4450 amerkanske soldater fra Charlston havn i Sør Carolina til Bora Bora – “Bob Cat operation”.  Amerikanerne fant fort ut at det meste manglet på øya.  Så de startet å bygge veier og lage vannreservoarer.  De bygget også flyplassen og alt var ferdig innen april året etter.  I mellomtiden hadde krien sluttet i Fhilipinene.

Gjestene forlater Bora Bora med flybåtenVårt mannskap fra Tahiti til Bora Bora28.07.2010 Etter at flybåten (flyplassen er på en egen øy)hadde gått ruslet vi til internett kafeen og publiserte et nytt reisebrev med bilder.   Vi traff David (solo seiler) ombord “Marquesa” på kafeen og avtalte å møtes om ettermiddagen for litt utveksling av informasjon angående sailmail og litt prat om veien videre.
Han syntes det er kjekt å ha litt kontakt med medseilere, det er ikke mange som slår av en prat med han siden han er alene.
Det er mange båter her, men de fleste er par og de er ikke så flink å prate med en “singel handlere” forteller han oss.  Eli publiserer reisebrevHund som slapper av midt i gataVi traff han første gang på Tahiti hvor han hjalp oss med fortøyningene og etterpå snakket vi et par ganger med han i Marina Taina hvor vi også inviterte han ombord.
70% av de som seiler her er amerikanere, resten fra Australia, New Zealand, Frankrike, Tyskland., Holland og England.  Vi har snakket med et norsk par fra østlandet som seilte en 45 fots Jeannau, de var på vei til Australia.  Vi har også truffet en dansk båt “Haze”.I det vi kjørte tilbake til Jenny kom den første kraftige regnbyen og vi ble skjorte våt og kald.  Familien Fiskum/Isaksen har vært kjempeheldig med været for nå ser det ut som det er vær skifte på gang. Det tok det litt tid før vi fant tilbake i hverdagene igjen etter flotte uker med fam. Fiskum/Isaksen.  Det ble plutselig veldig få ombord i Jenny, etter å ha vært 6 personer i nesten 3 uker blir det igjen stor plass for bare 2 mennesker.  Det er ikke alltid lett å gjøre alle til lags både “unge og gamle”, men det har gått kjempe bra, været har vært med oss og vi har gjennomført de aktivitetene vi hadde planlagt.  Det er også veldig kjekt å ha en Trygve ombord for da blir seilene automatisk justert og oppvasken utført før du vet ordet av det.Vannmaskinen har gått for fullt med så mange ombord og den har fungert utmerket, men igår kveld slo den seg vrang så timingen var ihvertfall perfekt.  Det er ingen steder å gå “innom” å fylle vann her, de som ikke har vannmaskin må hente vann i kanner.  Vi er veldig glad for at vi slipper det.  Vi har måttet reparere den et par ganger og fått veldig god hjelp av leverandøren (Schenker).Første prioritet var å få fikset vannmaskinen for vi har masse klesvask.  Det er veldig kjekt å ha vaskemaskin ombord å slippe å bruke tid og penger på å løpe på land for klesvask.   Her på Bora Bora er det kun Yacht klubben som har maskin og den er det mange som bruker.
Vi tok vannmaskinen ut sammen og Jan “plukket” den fra hverandre, det viste seg at det var flere o-ringer som var ødelagt  – vi har heldigvis mange reserve.  Problemet var at de sitter inne i en sylinder så det var ikke lett å plukket dem ut.  David fra Marqesa stakk innom og han hadde et flott lite instrument som kunne brukes.  Den lignet veldig på det som tannlegene bruker å fjerne tannstein med.  Vi byttet 8 o-ringer og satte maskinen sammen igjen og den fungerte som aldri før.  Det var en lettelse for det ville vært umulig å finne reservedeler til den her, de måtte vi fløyet inn fra Italia.David hadde med seg både ost og rom så vi skippet middagen og jeg laget litt “små mat” til.  Vi koste oss i cockpiten i solnedgangen, men været er i ferd med å endre seg for det er flere mørke skyer i horsonten og barometeret hadde fallt.Skraper gammel lakk av vinsj fundamenteneKlestørk i cockpitenTorsdag morgen var været tåelig bra.   Det har vært endel  regnbyer i løpet av natten og vi har blitt vekket av kraftige vindråser.  Det  var allikevel ingen bønn utenom, det var bare å ta fatt på hverdagen igjen, klær måtte vaskes, motor og generator trenger ettersyn og ikke minst pussing og lakking må forsette.  Siden været ikke var så værst startet Jan på pussing og lakking av vinsj fundamentene.  Det er en vanskelig pusse jobb for det er mange “kriker og kroker” på fundamentet.  Jeg ryddet, støvsuget og vasket litt i tillegg var det endel internett og papir arbeid som måtte gjøres.Jeg laget mail til flere Marina i New Zealand for å få tilbud fra dem på diverse tjenester og plass til oss når vi kommer der.
New Zealand er seilbåt land nr. 1 så det er mange alternative Yacht klubber og vi har allerede fått masse informasjon ang. fasiliteter og “lover og regler”.  Det var flere agenter i Tahiti som gikk på flytebryggene og ga informasjon til båter som skulle til New Zealand.   Jeg har selvfølelig som den  “prosjektstyrer” jeg er laget en tabell og startet sammenligning av fasiliteter og priser.  Kan ikke helt ta fri fra min proffesjon, jeg skal jo tilbake en gang.Studerer kart og informasjonVi har også begynt å lese oss litt opp på turen mot Tonga, det er flere alternative øyer og stoppe på.  Noen har ikke havn mens andre har vanskelige innløp, men vi har fått masse informasjon både fra “Quickstar” og “Attitude” som er på vei videre mot Tonga.
Tahiti, Huahin, Bora Bora, Raitea, Maupiti og Mopelia hører til “Society Islands”.   Nå skal vi seile videre mot “Cook Islands” og Samoan Islands” og det er mange øyer.  Noen er New Zealandsk mens andre er egne land.  Vi brukte kvelden til lesing og studering av nye kart og ukjente øyer.Fredag  morgen var en av de gråeste jeg har sett og det var faktisk kjølig i båten, for første gang på lenge.
Jeg bestemte meg fort for å arbeidet under dekk.  Etter å ha tatt av alt sengetøyet i lugarene fremme gjennomgikk jeg tørrmatlagaret. Vi har stort sett bra med boksemat, men vi trenger å proviantere litt mer mel til turen videre.  I tillegg tok jeg en kikk i frysen for å sjekke “kjøtt lageret”.  Det blir en balansegang og vi ønsker ikke å kjøpe for mye kjøtt for frysen må være tom når vi kommer til New Zealand.  De “konfiskerer” alt av kjøtt, melkeprodukter og frukt/grønnsaker ombord.   De tar også tørre bønner og krydder.   Jeg tror ikke fersk frukt og grønnsaker vil være noe problem for vi vil nok ikke ha noe mer ferskt igjen etter turen fra Tonga.  Frysen blir det nok litt vanskeligere å beregne.
Rett før solnedgang kom David ombord igjen med PC’en sin for å sjekke radiomail oppsettet sitt.  Han ble ombord til middag og vi hadde en koselig kveld.
Vi lastet også ned radiomailen og fikk en koselig mail fra Laura og Martin (tidligere mannskap på Merrymaid) som var på Tonga.  De hadde kommet seg til Tonga ved å jobbe på en stor motorbåt og beskrev det som noe av det kjedeligste de har gjort.  Så konklusjonen var at de definitivt var seilere.  Martin flyr hjem til Polen for å besøke familie og Laura skal være igjen og ønsker skyss til New Zealand.
Vi har tidligere tilbudt dem å seile med oss til New Zealand så vi var bare glad for forespørselen.  Det gjenstår og avtale tidspunkt og møtested, men vi skal nok finne et sted å få Laura ombord på veien.Internett på postkontoretLørdag var det fremdeles regnbyger, men himmelen ble litt lettere ut på dagen og vi hyrte oss i regntøy for første gang på flere måneder.  Satte gummibåten på vannet og kjørte inn til Vaitape (landsbyen)  Etter å ha surfet litt på internett, betalt regninger og sendte mail som vi ikke kunne sende med radiomailen vår pga. vedlegg, ruslet vi til supermarkedet og handlet litt fersk mat, frukt og grønnsaker før vi satte kursen tilbake til båten hvor kvelden gikk med til klesvask og kart studier.  Det er en liten ufordring å vaske klær i dette ustabilie været og med de kraftige vindråsene som går forbi, men vi har ikke mistet noe overbord enda.Søndag 01. August helt utrolig hvor fort tiden går!
Etter en natt med kraftige regnbyger og vind skinner solen igjen mellom bygene.
Jan har akkurat startet med å skifte olje på generatoren så det er fullt kaos i cockpiten som vanlig når noe skal gjøres. Alt må ut av rommet rundt generatoren og det viste seg at en 4 liters oljekanne hadde gått i stykker og oljen var rent ut bak generatoren og ned i kjølsvinet så det var veldig grisete…..Fiksing av løs lanterne pære 22m over dekketLangt oppKjøpte en liten svineribbe igår så den blir fint middag idag, det er en velsignelse med steikeovnen.  Den er i bruk nesten hver dag enten til brødbaking eller til middagslaging.
Svineribben var “Svinaktig”  god vi fikk nesten julestemning midt på sommeren (selv om det egentlig er vinter her).
Kvelden ble brukt på å gjøre ferdig enda et reisebrev med bilder , i tillegg har vi fått mange svar tilbake fra Yacht Klubber i New Zealand som nå er lagt inn i tabellen min.  Det ser ut som det blir vanskelig å velge. Mandag ble en ny mail og pc dag, jammen tar det tid å komme ajour med bilder etc.  Jeg har fått en ny liten hard disk så nå er jeg i full gang med å ta back up på pc og alle bilder og det tar sin tid.  Jan fortsatte på pussing og lakking av vinsj fundamentene og cockpiten (utsiden) så nå begynner styrbord side og se ok ut.Erica XII, samme desiger som for Jenny

Tirsdagen flyttet vi båten over til Bora Bora Yacht club for å få bedre internett.  Før vi dro tok vi en gummibåt tur over til neste bukt for vi har hørt at det ligger en båt med norsk mannskap.  Vi fant en katamaran med sør afrikans flagg og norsk eier ombord, vi traff ikke eieren for de hadde hatt fest ombord kvelden før så han lå og sov, (typisk Normenn…)
Traff “Passages” og “Boree” på Yacht Klubben, det er 2 båter som er veldig aktiv på VHF’en og vi hører de til stadighet, så vi føler nesten vi kjenner dem.  Vi slo av en prat med dem og det var et hyggelig bekjentskap.
Brukte ettermiddagen og kvelden ombord, pratet med “Zephyrus” Rhian og Andy på VHF’en i det de kom inn til Bora Bora rett før solen gikk ned.  Det skal bli kjekt å prate med dem igjen, vi traff dem først i Gambier og så i Tahiti, men det ble aldri god nok tid til å bli “virkelig” kjent.Rhian og Andy i sin egen jolleJan og AndyZephyrus

Onsdagen tok vi fram sykklene og syklet inn til Vaitape (landsbyen).  Om ettermiddagen hadde vi koselig besøk av Ingi og Burt på Boree, de skal også til New Zealand så vi treffes nok igjen.

Tidlig neste dag når vi spiste frokost fikk vi besøk av noen lokale hummerfiskere og vi kjøpe 6 små “languster”.  Kalte opp Rheann og Andy og inviterte dem på middag samme kveld. Fruktbarhets statue "Treutskjæringer"Utenfor inngangen til Yacht KlubbenEli med det kjente Bora Bora fjellet bakPå sykkeltur

Men før det tok vi oss en sykkeltur rundt øya, det er 32km rundt øya og heldigvis helt flatt kun en liten bakke.  Vi fikk en fin tur selv om rumpen var noe sår dagen etter.

Nærbilde av LangusterHummer type Languster“Langusterne” var kjempegode og vi hadde en veldig koselig kveld sammen med mannskapet på “Zephyrus”.
Neste kveld var det “Pot luck” på Yacht klubben og vi koste oss der inne, pratet endel med mannskapet på Haze som er den eneste danske båten vi har truffet.

Vi følte at vi hadde vært sosial nok for en stund så vi flyttet båten tilbake til “bukten vår” vest for Toopua for å slappe av og bade/snorkle.Snorkel bilde uten solBulb gir fart... JanMange farger i skjellene

Tok en tur ut for å mate skatene sammen med Rheann og Andy som også ligger for anker her, (de har kun robåt så de kommer ikke så langt avsted).  Koser oss et par dager med pussing/lakking bading/snorkling før vi igjen drar til Yacht Klubben for å ankre opp.  Det er mer sentralt å ligge der pga.  at tilgjengeligheten til internett og sentrum er mye lettere.  Når det blåser kan vi sykle til byen og ellers er det kun er rask tur med gummibåten.Masse Sting rays under jollaSting ray

Spiser kjempegod “Curry” ombord Zephyrus som også har lagt seg i en av bøyene på Yacht Klubben.
Vi har så smått begynt å prate om å dra videre når været har stablisert seg litt.  Det er flere båter som tenker det samme som oss og det ser ut som det blir bedre i neste uke.

Zephyrus ved Bora Bora Yacht klubbUtenfor Yacht klubben

Fredag 13 drar vi inn til Yacht Klubben for å drikke et glass vin, treffer Rhean og Andy sammen med et Irsk ektepar Kay og Fergus som seiler sin egen “hjemmebygget” båt Pylades.  Det begynte å regne så vi “forhalte”  ombord Jenny.  Utvekslet litt erfaringer om vær og værprognoser og ser litt bilder fra Norge.  Får nok en koselig kveld og enda et nytt og spennede og hyggelig bekjentskap.

Rhian synger for ossGrill party på Yacht KlubbenGrill party på Yacht Klubben

Andy likte eplekakenFergus spiller toraderRhian og Andy

Jon-spiller og synger egne sangerLørdag kjørte vi inn til byen for å sjekke ut av Fransk Polynesia planen vår er å dra på mandag sammen med 3 andre båter.
Bruker søndag 15. på å klargjøre/stue Jenny for videre seiling.  Om kvelden møtes vi alle på Yacht Klubben for å ta farvel og grille sammen.  Der treffer vi mannskapet på Ihl de Grace – Jennifer og Jon fra USA.  Jon har med seg gitaren og Fergus spiller irsk folkemusikk.  Vi får en super avslutning på oppholdet vårt i Fransk Polynesia og nå er vi alle klare for å dra videre.

Forlater Bora BoraLoggen oppdateresVi skal alle til Tonga, men har valgt litt forskjellige øyer vi skal innom på veien.  Vi etablerer “Apple tart net” (oppkalt etter eplepaien jeg laget til grillfesten) og avtaler å snakkes hver kveld og morgen på kortbølgeradioen.  Det er en fin sikkerhet for oss alle og du føler deg ikke så ensom på det store hav.

Replika av polynesisk katamaranReplika av polynesisk katamaranReplika av polynesisk katamaran med husdyr og planter, frukt og fisk til tørkNoen Flere bilder fra Bora Bora:

Eli kjøper frukt i en butikk langs veienNydelig strandFlere bilder fra sykkelturen

Frukt og grønnsaklageret fullt ved start på ny etappeStarten på nye kokkospalmer for de som kommer etter oss