Tredje reisebrev fra Stillehavet

På vei mot Pitcairn og Fransk Polynesia, Pitcairn – Påskeøya: 1118 nm.

Dag 1: 30.04.2010 kl. 18.30
Ja, nå er vi atter underveis igjen, idag var det ikke vanskelig å bestemme seg for å dra, det har vært berg og dalbane og et forferdelig bråk av kjettingen i går natt og i hele dag. Dønningene og brenningene mot havnen har vært spesielt store. Måtte ta «longboat» sammen med Nordwind sitt mannskap for å komme oss inn, Jan ble ombord for å «passe» båten. Ut på dagen ble brenningene bare større så jeg endte opp med å måtte tilbringe 7 timer på land før jeg fikk skyss med Armada båten ut igjen. Så etter å ha blitt klarert ut av Armada, toll og politi (som ble kraftig sjøsyk) var vi rimelig klar for å lette anker og komme oss vekk fra ankerplassen utenfor den lille havnen i Hanga Roa og de store brenningene.

Det blir Pitcairn , hvis været er med oss. Det er enda vanskeligere å komme på land der enn på Påskeøya så vi får se, vi har jo litt erfaring med det etterhvert, men de anbefaler ikke å dra inn til øya med egen båt kun med «longboat».

Planen var egentlig å ta ordentlig farvel både med Nordwind og Merrymaid ‘s mannskap i kveld og så dra i morgen tidlig, men slik ble det ikke, Merrymaid flyttet til øst siden av øya.
Mulig de ender opp med å flytte tilbake ihvertfall hvis den vinden vi har her nå er den samme som de vil få om et par timer. Nordwind ble liggende igjen utenfor Hanga Roa og humpe. Begge båtene kommer etter over helgen, så dere kommer helt sikkert til å få høre mer om dem. Merrymaid skulle ta bilder av båten utenfor Ahu Tongariki med de 15 statuene i forgrunnen (sjekk ut hjemmesiden www.merrymaid.sy som er veldig bra) og Nordwind venter fortsatt på deler (har dere hørt den før).

Dag 2 (01.05) kl. 03.00 Pos. 26S 111W,
Vaktskifte kl. 01.30 gikk som planlagt, men tror ikke jeg klarer å være oppe helt til 08.00 siden det er første natten og det ble dårlig med søvn igår natt pga. den urolige sjøen og bråket av kjettingen. Vi har også måtte sette et rev. i storseilet for vinden er nå rund 25 knop så det går radig unna, vi har allerede seilt over 50 mil fra Påskeøya. Vi hadde planlagt en rolig natt med 3-4 knop’s fart, men slik ble det ikke, nå seiler vi mellom 8 og 9 knop og det går så det «griner», litt urolig sjø, men det er bedre enn å humpe opp og ned for anker.
Det er heldigvis ikke så mørkt ute for det er fin måne, litt overskyet med regnbyger som går forbi. Etter et par timer måtte vi sette inn nok et rev så nå seiler vi med 2 rev. i Storseilet og Stagseil.

Dagen har vært et eneste stort gjeeeesssp vi har ikke gjort annet enn og holde vakt, sove og spise, men fikk allikevel laget kålruletter for kålen måtte brukes opp. Vi er ennå ikke kommet inn i vaktrytmen, spesielt vanskelig idag pga. at vi var i så mangel på søvn fra natten før., men vi angrer ikke på at vi dro for vi hadde ikke fått sovet bedre for anker.
Dagen har vært overskyet med regnbyger, men med fin temperatur (24-26grader), vinden har løyet litt og sjøen har også roet seg. Vi blir ikke lenger hevet rundt omkring hver gang vi skal bevege oss.
Vi er igjen kommet inn i «flygefiskland» for vi fant 4 store flygefisk på dekk i formiddag, Jan lurte på om vi skulle steike dem til lunsj, men jeg orket ikke tanken på lukten av steikt sild i byssa så vi sto over. Ellers har dagen vært begivenhetsløs og det er helt greit for vi har så mange opplevelser og inntrykk og bearbeide etter Påskeøya.

Imorgen og de neste dagene må vi starte og forberede oss til en ny verden med korallrev, krystallklart vann, masse tropiske fisker og hai….. Noe er veldig lett å vende seg til, men jeg vet ikke det med haien. Hvis du leser i los bøkene er det mye som en skal passe seg for i havet her ute så det blir jo også litt anderledes enn det vi er vant med.

Vi mailer nesten hver dag med agenten som vi skal bruke for innsjekk, avgiftsfri diesel og «bond» (depositum på flybiletter), tror det blir enklest for oss å bruke agent. Vi planlegger jo også å få tatt Jenny på land så det er litt å ordne med der også.
Utseilt distanse første døgn 167nm.

Dag 3 (02.05) kl. 07.00 Pos. 26S 114W.
Natten har vært rolig og vi har etterhvert begynt å komme inn rytmen igjen, i natt har vi hatt «normal» vakt og vi har fått sovet godt begge to.
Det er lite dyreliv rundt oss, av og til er det en fugl å se, men delfinvennene våre fra Patagonia har vi ikke sett snurten av. Det har vært fin måne og etterhvert klarnet det helt opp og ble stjerneklart. Selv om det er overskyet har vi god «hjelp» av månen og det er kjekkere å gå ut i cockpiten når det er litt lyst og ikke helt bek svart.
Vi får håpe dagen bringer litt sol så jeg kan friske opp fargen igjen, det ble ikke mye tid til soling på Påskeøya.
Fikk mail fra Nordwind og de hadde hatt en stri natt med mye sjø, så begge båtene hadde måtte flyttet til nordsiden av øya. Vi er veldig glad for vi kunne dra og at vi slapp en natt til for anker og flytting.
Prøvde å høre på Patagonia network imorges, men nå er vi nok kommet for langt bort fra dem så vi vil nok ikke kunne snakke med våre venner igjen gjennom radioen, det får bli på mail. Vi seiler fremdeles med 2 rev og det er nok i minste laget, men det er kjekt å ha det litt rolig om natten, så når solen og Jan står opp vil vi nok ta ut et rev. Vinden varierer mellom 13 og 18 knop og vi seiler mellom 6 og 7,5 knop så det går ikke så verst allikevel.

Dagen har vært fin med litt sol og litt skyer men kjølig vind. Vi har reparert litt på sprayhooden idag. Vi håper den holder til vi kommer til Tahiti, solen har fart stygt med den så det er flere sømmer som er gått opp. Vi vil prøve å gjøre en bedre reparasjon med symaskinen neste gang vi ligger for anker.
Ut på dagen tok vi også ut det ene revet at storseilet, så nå går det fortere mot målet.
Utseilt distanse andre døgn 167nm.

Dag 4 (03.05) kl. 14.00 Pos. 27S 118W
Natten har vært forholdsvis rolig vinden har gradvis økt hele tiden og ut fra vær prognosene ser det ut som vi får enda mer vind det neste 1,5 døgn. Sjøen har fått hvite topper og er blitt større, vi har derfor satt inn igjen rev 2 i storseilet og det hjalp veldig på bevegelsene i båten. Vi merker også at det blir mindre press på seilene og at autopiloten arbeider lettere. Vi går fremdeles med rundt 8knop og det er vi fornøyd med, har har hatt ca. 160nm i snitt i døgnet siden vi dro fra Påskeøya.
Prognosene sier også at ut på torsdag skal vinden minke til nesten ingenting og for oss passer det bra for da nærmer vi oss Pitcairn og ser en mulighet for å få ankret opp i Bounty Bay. Fikk igår spørsmål fra en av de som driver Pacific network, David Brown, om vår ETA for Pitcairn. David som er radioamatør og bor på Pitcairn er en kjent person på radioen for de som seiler i disse farvannene , så det skal bli spennende hvis vi får mulighet til å treffe han. Vi er nå snart halvveis og har 655nm igjen til Pitcairn.
For første gang siden vi dro fra Valdivia har vi igjen sett våre delfinvenner de hoppet og spratt i de store bølgene imorges. Sjøen var så urolig at vi ikke våget å gå frem på dekk å «snakke» med dem, denne gangen. Disse delfinene var mørkere på farge enn de vi har sett tidligere.
Utseilt distanse tredje døgn 180 nm. 622 nm igjen til Pitcairn.