Mauritius (norsk versjon)

Siden vi snek oss inn i havnen i skjul av mørket har Mauritius vist seg å være et flott stopp for seilerne som er på vei fra Asia/Australia til Afrika. Nesten hver dag kommer det inn nye båter og alle skal samme veien,  noen få tar turen innom Madagaskar på veien til Afrika.

Markedet i Mauritius 2

Markedet i MauritiusEtter at Jenny var nedvasket og stelt etter den raske turen fra Cocos Keeling dro Svein Jarle og hans bror  Ørjan på sightseeing mens vi fortsatte med å gjøre vedlikehold og litt søk etter forskjellige smådeler som vi trengte.  Ble jo også etterhvert bedre kjent med byen og våre nye naboer i havnen og det er første gang vi har hatt to andre norske båter ” Hero og Flow” sammen med oss siden vi dro fra Norge i 2009.  Link til bloggene deres ligger nå på forsiden av vår hjemmeside.
Gatene i Mauritius var fulle av selgere og handlende menneskerEli på markedetByen Port Louis har en fargerik befolkning og et av de mest fantastiske frukt og grønnsak markedene vi har sett til nå og vi tror bildene og fargene taler for seg.  Vi måtte nesten gå dit hver dag bare for å oppleve støyen og utropene om hva de selger, atmosfæren var fantastisk.

I havnen lå også en dansk langturseiler “Mie” på ca 100 fot, stålbåt og 175 år gammel. Slå den! Opprinnelig hadde båten hatt tre mastre men den aktre var fjernet da den gjorde båten svært logjerrig. Masten i midten av båten var brukket over salingen og kunne ikke føre noe seil, mens formasten var i god stand og drev båten fram med ca 5knop.  Båten ble drevet som et charterfartøy av et hyggelig dansk ektepar og med seg hadde de danske ungdommer som ble med på en etappe eller to.

Modellbåter på fabrikkenØstsiden av MauritiusEtter at Svein Jarle og Ørjan kom tilbake fra sin sightseeing overtok vi bilen og brukte to dager på å kjøre rundt øyen. Første dagen dro vi nordover og overnattet i en typisk ferieby med masse turister og dagen etter dro vi til øyas berømte modellbåtverksted hvor vi ble så imponert at vi bestillte en modell av Jenny som vi vil få levert når vi kommer hjem neste høst. Derfra kjørte vi sørover østsiden av øyen og tok inn på et hotell som lå idyllisk til ved stranden innenfor revet som er var minst 1 nautisk mil ute i havet.

Vel tilbake i båten ble det avtalt ny tur til en vanilje plantasje og rom destilleri hvor vi kjørte dagen etter. Det ble en lærerik tur både for  mennene som interesserte seg for destillasjon og for damene som var mer interessert i vanilje.  Vi kjøpte rom og vanilje så nå har vi alt vi trenger til julebaksten 🙂  Vi tilbrakte nesten 3 uker på Mauritius og hver fredag samles alle seilerne på hotellet like ved havnen for “Happy hour” og en god prat, det er slik vennskap stiftes og gode råd om båt/havner/land utveksles så disse timene er ofte gull verd for oss amatører.

David spiller og synger for Eli på hennes bursdagVi feiret opp til flere burdsdager i havnen i Port Louis – Lotika på Hero, Sally på Jakaranda og meg hadde alle burdsdag samme uken.
Jeg valgte (som vanlig) å stelle istand selskap ombord og vi inviterte våre gode venner på Jakaranda, Eurora B og Elliana.  Jan og Sally dro på fiskemarkedet og fant den ferskeste fisken og Sally laget kjempegod fisk i safransaus med bananer til hele gjengen (8 stk.)  David på Elliana kom ombord med gitaren og spilte og sang for oss.   Fantastisk kveld med en magisk stemning – nok et vennskap og en opplevelse og et minne vi vil ta med oss på turen videre.