Palau

På vei til Palau – Desember 2012
Rett før solnedgang 11 desember, seilte vi ut av passet fra Yap etter vel 14 dagers opphold, litt mer enn forventet, men ok. Vi er nå på vei mot Palau som skal være et nytt lite dykkerparadis på vår vei mot Filippinene. Det skal være mer “folksomt” på Palau og en god del mer båter enn hva vi har opplevd tidligere i Micronesia. I fortøyning utenfor Sams Tours, PalauDet er vel 260nm til Palau så derfor valgte vi å starte på ettermiddagen slik at vi er sikker på å komme inn i dagslyset. Kanalen inn i revet er ikke lov å gå i etter mørket. Og det er nok ikke den eneste regelen på dette stedet, som virker veldig regulert.

Vi har hatt kontakt med “Sams tours” som håndterer seilbåter og fått en lang liste over div. ting som krever alt fra innklarering, ankring og en masse div. skatter å betale. Det som har uroet oss mest er at det står at “agriculture” kan ta det de mener av kjøtt som er “mistenkelig” for dem, altså ingen regler kun det de måtte finne på i øyeblikket og spesielt hvis de er veldig sulten på kjøtt…..

Vi får en hel armada med “offisielle” innsjekkingsmyndigheter om bord (6 i tallet) og alle skal ha sin del av kaka, så det blir nok litt å betale. Det er skatter på det meste (seilskatt, ankerskatt, vannskatt, boss skatt, fiskeskatt etc. etc. ) De skal til og med ha skatt for å håndtere tauene dine når du kommer til kai for å sjekke inn. Det er faktisk den eneste gangen vi har tenkt på å gjemme bort kjøttet i frysen, noe jeg tror nok vi vil gjøre før vi sjekker inn. Vel nok om dette, vi er i hvert fall forberedt på hva som venter oss.

Vi har hatt nydelig vær, men lite vind så det har blitt en god del motor.  Akkurat nå har vi det bra og seiler med fin vind. Det er 2. natten underveis og vi gleder oss til å få satt anker i morgen etter at alt styret med innklarering er unnagjort.
Liten typisk øy i Palau's Rock islandDa kan vi starte advent og julefeiring selv om det er 30 grader og steikende sol.

Vi har hatt diverse småproblemer med utstyr i det siste, generatoren sliter vi fremdeles med. Sjøvannspumpen på generatoren lekker som en sil og den går seg for varm, vi har fisket ut noen stykker fra en gammel impeller og rengjort sjøvannsfilteret, men det ser ikke ut som vi har fått alt ut for den stopper på temperatur. Watermakeren går i stå med jevne mellomrom, men det begynner vi etter hvert å bli vant til så det er ikke noe å snakke om lenger.

Ellers knakk vi en seil spile i morges når vi skulle ta opp seilet, det er så mye tau framme ved masten nå etter at vi fikk satt inn det 3.revet at det er vanskelig å holde styr på alt. Et tau kom under vinsjen framme og det ble for store “motkrefter” så spilen brakk, vi må se om vi kan få ordnet den med epoxy når vi kommer fram. Det er langt til nærmeste seilmaker og sikkert veldig dyrt å få sendt en 8m lang spile fra New Zealand eller Australia. Akk ja, det er nok å henge fingrene i når det gjelder vedlikehold og ikke minst reparasjoner. Det kommer vi nok ikke til å savne når vi er tilbake i “gamlelandet”, men sikkert mye annet.

For eksempel den flotte stjernehimmelen som er over meg og båten som duver fint i sjøen, varme tropenetter og nye steder og opplevelser som møter deg bak neste “sving”.  Da er det meste av vedlikehold og byråkratiske myndigheter glemt.

Sam's Tours som også er hjemplassen for RBYC (Royal Belau Yacht Club)Tidlig torsdag 13 desember kom Palau opp av havet, solen var på vei opp og vi var spente på hva som ville møte oss mht. innsjekking etc.  En stor frysebag med kjøtt ble gjemt bort ved siden av generatoren, men til ingen nytte.
Innsjekking gikk smertefritt med x antall myndigheter om bord, ingen problem verken med mat eller drikke. Ble kvitt litt penger til diverse myndigheter og 20 dollar for at en mann skulle ta trossene for oss, de nektet meg å komme på land på kaien selv om det var fullt mulig. Etter innsjekk gikk vi inn til Royal Belau Yacht Club og ble godt tatt imot og tilvist en fortøyningsbøye som vi kan ha inntil eieren kommer tilbake, og det vet ingen så vi får se når vi må flytte. Etter at spilen i storseilet var tatt ut, seiltrekk og solseil var satt opp gikk vi oss en lang spasertur inn til byen for å se om vi kunne finne reservedeler til generator (som vanlig). Vi fant de jernvarebutikkene som var på stedet, men ikke det vi skulle ha, solen steikte så vi ente opp med å ta taxi tilbake til yacht havnen.

Det ligger ca. 20 båter her halvparten er det folk om bord i (mest amerikanere) for dette stedet er “halveis” amerikansk. Det handles i dollar og de får en masse u-hjelp fra USA pga. deres strategiske beliggenhet mot Kina.

Julebakeverksted ble det i år også f.v. Amy, Roger, Nana, Andreas og EliDet er et flott og inkluderende miljø på yacht klubben som er en del av Sam’s Tour som også er det største dykker senteret her på Palau, alt går i dykking og snorkling.

Det er en liten bar/restaurant på kaien hvor alle samles om kvelden for “happy hour” og en god prat. Vi har blitt godt kjent med Andreas og Nana (fra Tyskalnd) som sjekket inn samtidig med oss, det viser seg også at de skal samme veien mot Singapore og det er jo kjekt. Nå må vi bli kjent med Palau hvor vi skal feiere jul – julebrev og hilsen kommer i neste uke.

Det er fredag 14. desember og vi har startet forberedelsene til jul, vi har kjøpt oss et lite lammelår som vi har saltet godt og “tørker” i frysen.
Vi sliter fremdeles masse med generatoren og jobber litt hver dag med det.  Idag er det spesielt viktig at den fungerer for vi har invitert til julebakst ombord – Nana og Andreas og Amy og Roger kommer for å bake pepperkaker med oss.

Nautilus, et svømmende skjellTo steinfisker som er giftige og lett å tråkke på når en bader fant vi i akvarietDagen etter tok vi en tur i “Lilli” (gummibåten) for å se oss litt rundt, vi besøker et lite men flott akvarie som viser lokale fisker og et par krokodiller.  Interessant og se hva som er i havet utenfor Palau, spesielt Nautilus skjellet er veldig spesielt og vi har ikke sett det noen andre steder enn her.
Vi snakker med Benedikte og hører at hun har koselig familie julebesøk i det nye huset, og kjenner at akkurat nå skulle vi gjerne vært sammen med dem.

Jenny pyntet til julPå vei happy hour i julepyntete gaterResten av uken går i juleforberedelser, litt juleshopping og vasking av båt og klær.
Lillejulaften pyter vi Jenny med lys og får en masse problemer med at ledningene ryker  og må opp i masten for å hente fallet ned igjen, så det blir litt usj.. og æsj.. + noen andre ord som ikke kan skrives ned.
Vi skyper med Geir og familie i Stavanger og forbereder julaften sammen med Astrid og Phil (som vi traff på Vanuatu), Nana og Andreas (som vi traff her i Palau) og vi får en koslig kveld med “pinnekjøtt”, svineribbe og riskrem som danske Astrid har laget.  1. juledag ble rolig helt til vi dro til Nana og Andreas for å spise JulaftenRussisk julemat og det endte opp med masse god mat og mye Kalashnikov vodka til middag som vi kjente godt dagen etterpå også.

26. desember går vi å søker crusing permit for “The rock islands”  som er endel av Palau og er berømt for sin fine, spesielle og flotte natur – stor “rock” med øyer overalt og masse korallrev og passe seg for – i tillegg til dårlige eller ingen kart.
Ut på ettermiddage setter vi seil og drar sammen med Nana og Andreas ombord til “rock islands” for å snorkle, bade og kose oss.  I 17.00 tiden setter vi anker og spiser middag under fullmånen – Eli koser seg i vannet ute i Rock IslandRock islandsog tenker atter en gang på hvor heldig vi er som får lov til å oppleve dette.   Vi farter litt rundt omkring i “The rock” island i et par dager før vi setter kursen tilbake til Palau Yacht Klubb hvor vi setter anker (for fortøyningsbøyen vår var opptatt).

Nyttårsaften jobber vi båt og spiser god middag ombord på Sofia (Astrid og Phil) i 22. tiden går vi bort til Palau God stemning på nyttårsaftenNyttårsfeiringRoyal Hotell og teller ned til nytt år sammen med Nana og Andreas, Astrid og Phil og en haug av kinesere som har “overtatt” hotellet.

Det nye året feirer vi med mer vedlikehold, rydding, vasking og diverse problemer med generatoren.
Nana og Andreas drar videre mot Philippinene allerede 3. januar også vi starter forberedelsene for turen mot Filippinene.  Nana og AndreasVi snakker med Nana og Andreas hver dag på kortbølgeradioen og hører at de har flott vind og god seilas.

07 Januar sjekker vi væremeldingen på nytt og bestemmer oss for å dra og får en hektisk dag med utsjekk og klargjøring av båt før vi i 16.00 tiden letter anker å setter kursen ut av passet.