36 New Zealand – Fiji del 3

Dag 6  

Vi har det bra og humøret er på topp, kan ikke akkurat si at vi koser oss, men vi “står han av” det er nå ca. 300nm igjen.  Vinden avtok rundt midnatt så vi satte ut den gamle yankeen igjen for å få opp farten og den kom, nå logger vi 9 knop det meste av tiden.  Vinden har nok økt igjen så vi får se hvor lenge den står. Værmeldingene sier at den skal minske iløpet av dagen. Varmen er ihvertfall begynt å komme så det er “bikiniføre” bortsett fra at det fremdeles er mye overvann så vi står fremdeles i luken og ser sjøen komme, men vi trenger ikke ha på oss så mye lenger.

Måtte på dekk imorges og redde et spinnakerfall som var løsnet, det gikk greit for vi falt av på kursen.  Vi holder fremdeles så mye øst vi kan for værmeldingene sier nordøst ut på dagen imorgen.

Gjorde klart Fiji flagget igår, det er nok et som Jan har kjøpt på billigsalg for det var verken snor eller annet feste i det, tror ikke det holder i 2 måneder, men vi har det ihvertfall når vi kommer inn.  Det er helt vanlig blandt seilere å lage sine egne flagg, Elisabeth i Proximity har laget flere til oss, jeg har ikke tatt meg tid til det for studiene er viktigere og når noen andre gjør det og i tillegg liker det, er jo det helt supert.  Vi har ikke fått radiokontakt med dem de siste 3 dagene så vi kommuniserer på mail og via Iridium telefonen, de er vel 1 døgn bak oss.

 Prøver å mote meg opp til å lage et brød, det vi hadde med er ikke noe tess lenger.  Vi har begge slitt litt med hodepine, muligens er det lite kaffe eller mat.  Vi prøver å drikke så mye vi kan.  Ser nå at jeg skulle blandet ferdig en brøddeig før vi dro så det var bare å ha vann og gjær i, nå må jeg finne fram alle melsortene og blande mens boller og kar fyker veggmellom.  Sjøen har roet seg, men det er ikke mulig å sette noe fra seg andre steder enn på byssa som har slingreoppheng.

Brødet er nå i ovnen og vi har for første gang på turen tilbrakt et par timer i cockpiten, med minimalt med klær på.  Det føltes helt fantastisk og vi har startet å lese oss opp på Fiji – Savusavu, som jeg tror vi vil sjekke inn på, hvis vinden er slik som nå.  Regner med å være framme onsdag formiddag.

Vi har snakket med Benedikte på telefonen et par ganger og har begynt å glede oss til ungdommene kommer ombord.  Det skal bli å kjekt å få være sammen med dem og dele opplevelser.  Vi ser også fram til at vi skal få venner og gjester ombord senere i sommer og høst.

Utseilt distanse siste døgn 202nm – samme som den gamle døgnrekorden vi hadde fra Atlanteren så det har gått unna!  Fiji here we come!

Jeg har til og med fått studert et par timer og det føles godt for samvittigheten, så første prioritet når vi kommer til land er forberedelse til eksamen i slutten av mai og begynnelsen av juni.  Så er det litt ferie før neste økt begynner til høsten – gleder meg.

Dag 7

 I grålysnigen imorges så vi de første atollene Matuku og Totoya i dette øyrike landet Fiji som består av mer enn 300 små og store øyer, vi seiler nå inn på Koro sjøen.

Det er kun 3 steder å sjekke inn  – Savusavu, Suva og Lautoka, og de er veldig strenge med at du ikke kan gå på land på noen andre steder/øyer før du har sjekket inn.  De aller fleste øyene er bebodd og har VHF kontakt med hovedstaden og det blir med en gang rapportert videre hvis du ankrer opp.  Vår plan er å sjekke inn i Savusavu imorgen tidlig.

Natten har vært skiftende med masse regnbyger og veksling mellom lite og moderat vind, vi tok inn yankee’n igår kveld for det var så stor belastning på riggen og vi trengte å slakke ned farten for ikke å komme inn i nattemørket.  Siden da har det vært relativt rolig ombord, men vi måtte ut på natten og ta preventeren og stramme inn skjøtene for vinden dreide så nå seiler vi skarp slør.  Værmeldingene sier at vinden imorgen tidlig skal komme midt imot oss så vi ønsker å være ved innløpet i grålysningen slik at vi kommer inn i revet så snart det blir lyst.

Trygve – Jan’s bror er vår “utskremte” værmann som hjelper oss fra Norge med å kikke på været i et større perspektiv enn det vi kan ta ned via kortbølgeradioen.  Det føles som en god hjelp og trygghet for oss, han seiler også aktivt så han vet hva det går i. Vi kommuniserer med han på radio mail og via Irridium telefonen ved behov og snakket senest med han i natt, ellers kommer det stadig vekk mailer og det setter vi stor pris på Trygve!

Nå har skipperen satt på god musikk i cockpiten og solen har begynt å titte fram så nå er det på tide å komme seg ut, det begynner å bli ganske varmt underdekk – 27 grader og 30 ute i tillegg er det 74% luftfuktighet så gutter å jenter det blir varmt på Fiji…. ikke vær bekymret for det.

Vi har hatt en fantastisk flott dag i cockpiten denne siste dagen på vår ferd med 30 grader, lett overskyet vær og lite klær.  Vi har også idag prøvd å holde god høyde i tilfelle vinden går imot oss – skipperen liker å ha “penger i banken”.  Proximity er nok ikke inne før til helgen, det viser igjen at det i denne sammenhengen er en fordel å ha en rask båt for å komme seg raskt unnå vær og vind, i tillegg er Jenny utrolig retningsstabil og vi kommer ofte mye høyere i vinden enn andre båter.  Det har vi til de grader hatt fordel av på denne turen, som har vært rimelig tøff tur og vi har aldri hatt så mye overvann tidligere.  Proximity (41fots Swan), har måttet gå mye lavere enn oss og de har nå fått motvinden vi venter på så det kommer til å gå sakte for dem et par dager.

Nå får vi konsentrere oss om å få Jenny trygt inn i revet og i havn og vi kan skrive under på at vi gleder oss til å få spylt både oss selv og båten.  Både Jenny og mannskap er helt nedsaltet, heldigvis har vi ikke fått så mye ned under dekk, men vi må nok vaske litt uansett.

Siste status kommer imorgen etter innsjekk, håper de ikke tar fra meg urtehagen som jeg laget før vi dro fra NZ.  Den fortjener å leve for den har hatt det rimelig tøff siste uke, men den har tålt både været og vinden så spørs det om “algriculture” tar den fra oss.

Onsdag 09. mai
Siste døgnet er alltid spennende spesielt når en kommer til et nytt sted/land som en skal utforske.

JIIIIIIIPPPIII! Vel i havn i Savusavu – 30 grader viftene går for fullt og 64% luftfuktighet så det svetten renner i strie strømmer.  Det er om å gjøre å drikke nok og det er ikke alltid like lett.

Viftene som Jan installerte i NZ har vært vel verd strevet, vi har brukt dem de siste døgnene når vi har sovet og nå går de for fullt og det er litt mer behagelig.

Kl. 13.00 ble fortøyning satt i boyen i bayen utenfor Savusavu vi er vel fornøyd.

Vi hadde litt problemer med motoren i morgentimene – ville slett ikke starte, tror nok at den mente at det var trist at turen var slutt. Vi har allerede hatt mekaniker ombord og funnet en løsning.  Så vi regner med at alt er ok igjen i løpet av noen dager.

 Sjekket inn av  “Health, arcriculture, custom and immigation” totalt 5 personer alle var veldig hyggelig og vi var lettet at dette gikk så veldig greit.  Nå kan vi kose oss og ha litt “vining and dining” ombord.

Det føles helt rart at båten ikke beveger seg lenger, vi kan sitte med GT uten å måtte klamre oss fast til interiøret.

Vi har ikke fått spylt båten enda kun oss selv, pga. at vi måtte komme oss på land før butikkene stengte.  Har kjøpt internett, men ikke fått det installert.  I kveld skal vi bare kose oss det har ikke blitt så mye søvn siste døgn.

Savusavu er Stillehavet litt Tonga, men enda mer autentisk. Alle hilser å sier “Bula” og bare smiler.  Det føles godt å være her, – vi er tilbake i langturseilas livet.

Vi gleder oss slik til å oppleve dette sammen med Benedikte, Joa og Gjengen.

Total utseilt distanse 1274nm på 7 dager, snittfart på 7,6 knop – ny rekord også med hensyn til sjø og overvann.

 

Comments are closed.