25: Tahiti – Moorea

Fransk Polynesia Tahiti – Moreea

Thaiti litt historie.
Allerede 1500BC reiste forfedrene til Polyneserne østover fra øyområde Malay og ankom Fiji, Samoa og Tonga.  Det er oppdaget potteskår som indikerer at det har vært Polynesisk bosetting her fra 1300 tallet BC.
Befolkningen sprete seg skate mot Tahiti, Tuamotos, Marchesas og tilslutt Påskeøya.
Først i 1520 seilte den Portugisiske sjøfareren Ferdinan Magellan inn i havet som han kalte “Pacific”.  I 1783 foregikk det historiske mytteriet om Bouty på Tahiti.  Mytteristene bosatte seg på Pitcairn.
Papetee by og parkReligion har spilt en vesentlig rolle i deres kultur siden 1797 da misjonærene ankom fra Europa. Kong Pomare II var den første kongen som ble døpt og  han forbø tilbedelse av polinesiske guder, tatovering og tradisjonell sang og dans.  Det var først i 1885 at dette ble tillatt igjen.
Øya kom under fransk beskyttelse i 1842 sammen med Marquesas.  I 1880 ble det erklært som fransk koloni.  I 1963 opprettet franskmennene et senter for atombombe forskning i Tuamotos, i 1997 ble dette nedlagt.

Kirken i Papetee05.06.2010  Etter en god natts søvn var vi tidlig oppe for å rekke butikkene.  De fleste stenger kl. 13.30 på lørdager og åpner allerede kl. 07.30.  Akkurat som på Gambier starter dagen tidlig sikkert pga. at det blir mørkt så tidlig.

Vi spaserte til båt og jernvarebutikken og fant det vi trengte til dagens gjøremål  og litt til….
Vi kjøpe et walki talki sett for å kunne kommunisere enklere i forbindelse med ankerhåndtering.  I dårlig vær er det vanskelig å høre hverandre og jeg har lenge ønsket meg en walki talki så jeg lettere kan kommunisere med skipperen som står bak og styrer.  Vi har testet det litt ut i byen og det ser ut som vi hører hverandre godt selv med mye trafikkstøy så det skal bli spennede å prøve ombord.

Byens store markedPå vei tilbake til båten stakk vi innom markedet for å kjøpe frukt og egg.  Vi var overrasket over at prisene også her var veldig høye sammenlignet med Norge.
På markedet hadde de fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt og kurver div. “dill dall juggel”.  Det er et fargerikt marked og utenfor sitter alle blomsterselgerne og binder kranser til hode og hals.  De var utrolig vakre, det er lenge siden jeg har sett så fine blomster kranser.

Vel tilbake i båten var det bare å ta fatt på arbeidet,  vi pusset, lakket, vasket skrog, vannlinje og klær. Lakking av rekken Det er godt å kunne sløse med vann og strøm.  Dagen gikk fort for allerede kl. 18.00 var det mørkt og ingen jobber etter mørkets frembrudd.
Pratet med Merrymaid på VHF’en, de var kommet i havn samme dag og lagt seg på svai sammen med ca. 150 andre båter utenfor Marina Taina.  Vår plan er å flytte over der på mandag etter at agenten har vært ombord.  Justin kontaktet Marina Taina for oss og fikk satt oss opp på venteliste for kaiplass da marinaen er stapp full (høysesong).

Etter en “sundowner” i cockpiten tok vi oss en spasertur til “restuarantbilmarkedet”.  Det er masse små busser som kommer hver kveld på parkeringsplassen ved kaien og serverer mat fra bilene sine.  Hver bil har sine egne bord og stoler på utsiden.  Du finner kinesisk mat, grill kjøtt, fisk, pizza, Crepes, is etc.  De har sin egen spesialitet og det var helt tydelig at det var forskjell på maten for noen var helt full og hadde ventelister mens andre hadde god plass.
Vi fikk oss et ok måltid, Jan sin kinesiske rett var nok bedre enn min “grill gris”, men sånn er det jo alltid når en ikke er kjent.
Vel tilbake i båten ringte vi familien Isaksen i Oslo for å gratulere konfirmant og foreldre med dagen.

Søndag morgen sto vi tidlig opp for å gå på markedet som vi hadde hørt var spesielt stort og bra om søndagen.
Vi ble overrasket når vi ankom kl. 08.30 og oppdaget at det var stengt,  det åpnet kl. 03.00 og stengte kl. 08.00.
De andre dagene åpner det kl. 04.00 og stenger i 13.00 tiden så her gjelder det å være tidlig ute.  Denne gangen var vi for sein så det var bare å tusle tilbake til båten å forsette arbeidet.
Det ble pussing og vasking også denne dagen, men ut på ettermiddagen kom regnet så det ble ingen lakking.
Lugarene fremme ble vasket og gjort klar til våre nye gjester.

Skypet litt med Trygve om kvelden for å høre om konfirmasjonen og for å sjekke opp hva som er kommet med i bagasjen til Benedikte som kommer på besøk.
Det var blitt helt vindstille så det var godt og varmt og litt vanskelig å få sove.

Mandag morgen var de på nytt tidlig start, agenten kom ombord allerede kl. 08.00 og hentet pass for å ordne alle papirene og “bond” (depositum).  Vi sjekket ikke inn i Gambier og det betyr at vi har fått 1 “ekstra” måned her og det er akkurat det vi trenger før vi skal dra videre til Tonga.
Etter en ny prat med Benedikte og Trygve på skype dro vi til havnekontoret for utsjekk og litt shopping.

Brenningene mot revet utenfor marinaen13.00 kastet vi fortøyningene og dro forbi flyplassen og over til Marina Taina, det var fremdeles ikke plass i havnen så vi la oss på svai sammen med alle de andre båtene.  Vinket til Gregory og Justin i det vi passerte Merrymaid.
Det var ikke helt lett å finne en plass i “rekken” av båter, men etter å ha gått et par ganger fram og tilbake fant vi tilslutt en plass mellom 2 katamaraner.  Fikk ut 40 meter kjetting og ankeret satt godt med en gang så vi håper vi ligger godt.
Vi så flere “kjente” båter som vi har sett tidligere på vår vei.

Marina Taina er full av store båterHer ligger det mange båterJan forsatte pussingen på rekken mens jeg koste meg i cockpiten, hadde sms kontakt med Benedikte og Joachim som nå har dratt fra Oslo.  De skal fly Amsterdam-Los Angeles-Tahiti og vil være her onsdag morgen, så de får en lang reise.
Det er så kjekt å kunne sms’e med med dem så vi får “følge” med på reisen.  De har 12 timer i LA og skal da besøke Warner studio, vi er litt “bekymret” for Aqueviten vår siden de må ut av flyplassen og inn igjen.  Det spørs om den overlever alle sikkerhets sjekkene i USA, de har jo blitt litt spesiell etter siste års hendelser.

MerrymaidJustin kom over å slo av en prat og fortalte om de siste dagers opplevelser.  De kom inn dagen etter oss og har siden lagt for anker. De skal inn i marinaen tirsdag morgen og har masse vedlikehold og reperasjoner som kun kan gjøres ved kai.

Tidlig tirsdag morgen lakket vi rekken på nytt like før solen stod opp, da var det behagelig temperatur og fint for lakking.  Vi  har endret litt strategi når det gjelder lakking pga. alle regnbyene som kommer hver kveld.  Nå pusser vi om kvelden og lakker heller tidlig på morgenen og håper at det fungerer bedre.  Etter lakkingen var ferdig tok vi gummibåten inn til Marina Tahina for å sjekke om det var plass til oss der et par dager.  Etter endel om og men fikk vi tildelt en plass men etter å ha tatt den i øyensyn sa vi nei takk for det var vanskelig å komme inn der og ikke var plasseringen så veldig grei heller.
Bestilte taxi til flyplassen neste dag for å hente våre gjester.
Mange ligger for anker som oss, Moorea i bakgrunnenDet var spaser avstand til Carrefour supermakered, men det var stengt pga. vareopptelling så vi var ikke helt heldig med det.  Tok oss en tur innom Merrymaid (som nå ligger i havnen) for å si hei og Gregory inviterte ombord på litt å drikke, han var på vei til hotell opphold for at kokken skulle få to dager fri slik samtlige av mannskapet skal få her på Tahiti.
Ut på kvelden tok vi gummibåten til land og fikk oss en fin spasertur på kaien.  Det ble en tidlig kveld for vi skulle opp kl. 04.30 for å hente Benedikte og Joachim på flyplassen neste morgen.

Benedikte og Joachim kommer09.06 klokken 0445 utstyrte oss med hodelykt og kjørte til land med gummibåten for å hente vår gjester.  Vi gledet oss veldig til å se dem igjen, taxien sto å ventet på oss det var heldigvis liten trafikk så det tok oss ikke mer en 15 min. Vi kjøpte blomsterkranser til gjestene våre noe som er en helt vanlig skikk her nede, alle reiseselskapene hadde blomsterkranser til gjestene sine hengende på tavlene hvor det var til og med laget egne “hengere” for kransene.
Etter en laaaang venting i ankomsthallen fikk vi øye på dem, de hadde måtte fylle ut egne skjema da de ble fortalt at Norge ikke var i Europa.  Muligens en mistforståelsen med at vi ikke er med i EU, la oss håpe det.  Kom oss raskt tilbake til båten og fikk Benedikte i seng for hun var blitt veldig forkjølet, Joahcim var derimot veldig opplagt så han hjalp Jan med å lakke rekken mens jeg tok meg en tur til Carrefour for å handle det vi trengte, (og litt til).  Tilbake i båten igjen spiste vi en god lunsj sammen og tok oss en liten tur inn på kaien for å se vise de unge litt rundt.
Hvor mye skal man ha på hekken? Legg merke til stolene på toppenFamilien Isaksenpå marina kaienDet er mange flotte “superyachter” i havnen og masse annet og se på.  Det ble en tidlig kveld på oss alle for vi hadde vært så tidlig våken.

Torsdag morgen tok vi bussen inn til byen for å kikke litt, de unge gikk på markedet mens vi “gamle” spaserte til båtbutikken for å kjøpe lakk og badesko. Traff mannskapet ombord på “Attitude” som akkurat var kommet inn i havnen i byen og spiste en koselig lunsj med dem.
Vel tilbake i båten spiste vi en tidlig middag og de unge så film ombord mens vi “gamle” tok gummibåten og dro inn for å snakke med mannskapet på Merrymaid.  Justin skulle dra hjem og 2 andre skulle mønstre av så etter et par glass ombord på Merrymaid gikk vi til en av barene i marinaen. Rett før Justin skulle dra til flyplassen kom det mannskap fra en annen båt (svensk) tilbake fra flyplassen med beskjed om at den var stengt pga. streik.  Og da tok “festen” helt av så vi ruslet tilbake til båten, mens resten av gjengen forsatte til tidlig morgen.

Fredag morgen brakk vi anker og dro ut til Moorea ca. 20nmil vest for Tahiti med ønske om å få bade og snorkle.  Det var overskyet endel av dagen men solen var sterk nok for det og vi fikk en fin tur ut.  Fikk også tid til en liten dukkert før solen gikk ned, det er flott temperatur i vannet som er krysstallklart så du ser masse fisker.

Prøvde oss på å se film før sengetid, men både Jan og jeg måtte “kaste inn håndkledet” og gikk til sengs før filmen var ferdig.
WatermakerFørste dukkertLørdag morgen gikk Jan igang med å få skiftet de slitte delene på watermakeren mens jeg gjennomgikk post haugen fra Norge.  Fikk besøk av noen fra nabobåten som inviterte oss ombord på “pot luck” selskap, vi takket for invitasjonen men hadde andre planer for kvelden.

Det tok et par timer å få reparert og ordnet så rundt lunsj var vi ferdig og tok gummibåten til stranden med de unge mens vi kjørte bort på Hilton Spa hotell. Det ligger nydelig til på den hvite stranden med mange bugalower over sjøen og fantastiske snorkel område rundt og mellom dem.  Det ser nesten for uvirkelig ut, og vi blir tatt gjestfritt imot selv om vi ikke bor der.
Jenny for anker, MooreaPå turDet finnes ingen åpne internett her men forholdsvis mange som kan kjøpes, vi måtte få betalt noen regninger og fant ut at Hilton hotellet nok var det beste alternativ.  Samtidig ønsket vi å bestille bord til kvelden for å feire skipperens bursdag (dog 1 dag på forskudd), men det passet best slik.  Vel tilbake i båten så vi “Merrybaby” seiljollen til Merrymaid på vei mot oss, og vi tok gummibåten og gikk dem i møte, de skulle seile ølet som de hadde lånt tilbake til oss, men det gikk tregt da de hadde begynt å nyte lasten!
Vi kjørte oss også en tur bort igjen til Hilton  hotellet med den håndholte GPS’en for å lage spor slik at vi skulle finne veien hjem etter middagen når mørket hadde senket seg.  Det er helt umulig å se korallhodene i mørket (og det er plenty av dem), men det var merket en “sti” med staker (pinner) uten lys inn mot hotellet så vi laget waypoint og track i GPS’en.

Kveld ved hotelletBungalovene på HiltonVi fikk en flott opplevelse på hotellet om kvelden med danseshow og masse god mat, spesielt var dessert buffeen helt utrolig med like mange retter som hovedbufeen.

Vi fant til og med veien tilbake til båten, selv om Bendikte syntes nok at forledrene var blitt litt “tøvete” etter 2 flasker vin til maten (de var inkluder i måltidet) og som gode Normenn må de derfor drikkes opp eller…. spesielt når det er bursdagsfeiring.Danse showPå Hilton MooreaBenedikte sjekker Facebook

Søndag 13.06 (Jan’s bursdag) jeg trenger ikke nevne tallet,  dere som var og feiret 60års dagen hans husker det nok.

"The Kodak moment"VakkertFlink gutt som danserNeste morgen klokken 0830 flyttet vi Jenny over på andre siden av bukten hvor vi hadde hørt at de hver dag kl. 10.00 mater skatene i vannet.  Etter frokosten var inntatt satte vi gummibåten på vannet.  Det var et godt stykker for å komme fram til stedet hvor de mater skatene i vannet.  Vel ikke bare skatene det var masse “Black tip reef sharks” der som også likte maten.   De fleste var ute i vannet og deler av mannskapet til Merrymaid var allerede godt igang med matingen.  Det Ser litt skummel utLek med Sting RayBlack Tip Sharkvar masse folk i vannet alt fra gamle kjerringer (som meg) til barn og det var kjempeartig å se de flotte fiskene svømme rundt deg overalt.  De var nesten litt innpåsliten og gned seg opp til deg, haiene derimot var mer reservert i det de grasiøst svømte forbi.   De ble litt mer nærgående når vi matet dem og fikk et par ganske nærmt både oss og båten.  Helt utrolig og en fantatisk opplevelse for oss alle.
Etter “matingen” lettet vi anker og er nå på vei mot Bora Bora.