23: Gambier – Amanu, Tuamotos

Fransk Polynesia Isla Gambier – Amanu

16.05.2010  Startet dagen med en skype prat med Siri og Magnar, de har så masse spennende på gang for tiden så vi måtte høre siste nytt.
Skypet også litt med Benedikte og Trygve, det er endel utstyr som skal medbringes når de kommer på besøk.  Så huskeliste er laget og masse deler er bestilt.  Medisinskrinet skal også fylles på så vi har hatt kontakt med våre kjære venn Vilhelm.
Lis og Ståle har også vært kjempegrei og “handlet” mye av de vi trenger, vi kaller dem bare for  “vårt service team” på land.  Mannskap her vi ikke hatt på en lang stund så vi gleder oss til Benedikte og Joachim kommer i juni (spørs hvem som blir “MANNSKAP”).

Om kvelden ble det film (har fått en hel perm av Geir) og kos med god vin før vi stupte til sengs, for første gang siden vi kom her har vi klart å være oppe til etter 22.00.  Det blir lyst litt etter kl. 06.00 og 12 timer senere er det helt mørkt, de som bor her utnytter dagslyset så de er tidlig oppe.  Butikkene er åpen fra kl. 07.00 og bakeriet fra kl. 05.00.   Vi våkner også tidlig og på den måten får vi mer ut av dagen, pga. at mørket kommer så tidlig blir vi trøtt allerede i 21.00 tiden.

17.05. GRATUELER MED DAGEN NORGE.
Overskyet og fremdeles er det litt vind igjen fra lavtrykket som har vært.  Solen titter av og til frem fra en fargerik himmel.  Det blir en lat dag ombord, arbeidslysten er ikke på topp, og vi lengter litt hjem til Norsk 17mai.  Finner en ferdigpakke med rømmegrøt, men har ikke rømme så det blir lite smak på den.  Vi vurderer å sette opp flagget, men ombestemmer oss siden vi ikke har sjekket inn enda, vi ønsker ikke oppmerkesomhet akkurat nå.  Det får heller være med 17.mai det er ingen her som vet hva det er.  Flagget vårt er også i filler for det revnet og fliste seg opp i stormen som vi hadde.

Ut på ettemiddagen fikk vi radiokontakt med Merrymaid, men de rakk ikke inn til landsbyen før det ble mørkt.
De klarte akkurat å komme seg innenfor revet og vi gav dem ca. posisjonen på perlebøyene som vi holdt på å treffe.  De var ikke lett å se i dagslys og enda verre i mørket, radaren tok dem heller ikke inn. Det var også god vind og ut på natten økte vinden til 27 knop så jeg ble sittende ankervakt til ut på morgenen. Sov litt innimellom på sofaen i salongen, og hver gang vinden endret “tone” sto jeg opp for å sjekke radaren.  Vi ligger nå 17 båter utenfor landsbyen pga. styggeværet, så det er mange å passe seg for.  Flere har ute 90m kjetting og de er mye lettere og mindre enn oss,  vi har bare ute 60m for det er ikke mer svingrom for oss.

Øver til dansekonkuranse på Tahiti18.05. Tar oss sammen etter gårsdagens late dag og reparerer flagget og syr ny pose til klesklemmene.
Fin dag med litt sol og litt skyer, prater med Merrymaid på radioen og de kommer sakte inn og legger seg på anker foran oss.  Vi kjører inn til landsbyen for å veksle litt penger og for å kjøpe egg og grønnsaker.  12 egg får vi til en pris av 44 kr. dobbel pris av hjemme hvis jeg ikke husker helt feil, men grønnsaker er ikke å oppdrive, det har ikke vært supplybåt her på flere uker.  Det kommer muligens en om et par dager sies det.  Spaserer oss en liten tur i landsbyen for å kjøpe litt ferskt brød, det er det eneste som er “billig” på dette stedet.
På tilbaketuren stakk vi innom Merrymaid for å ønske dem velkommen, prater litt med mannskapet og blir enig om å ta en øl sammen  etter arbeidstid på fordekket.

For første gang på lenge koser vi oss ute i cockpiten rett før solnedgang.  Nå føler vi at vi har kommet til Fransk Polynesia, temperaturen en perfekt om kvelden.
Trommer og DansEtter en øl på fordekket til Merrymaid drar vi inn for å se dem øve til dansefestivalen som skal holdes på Tahitit i juli.
Laura (fra Merrymaid) blir med oss og vi går etter trommene bort til landsbyens kommunehus.
80 dansere fra landbyen øver til festivalen og de har en “streng” danselærer.  Når trommene begynner får vi “gåsehud” spesielt når du ser hvor flott de beveger seg.  Etter 1 times tid kommer resten av”gjengen” på Merrymaid og de var heldig for de fikk med seg “finalen”.
Mannskapet har “sporet” opp en av landsbyens 2 restauranter som er i et privathus rett bort i gaten og vi blir inviterte med av Gergory.  Nok en gang får vi oppleve noe nytt, maten var kjempegod og vi fikk flere forskjellige retter på bordet vinen var også god, men det må den jo være til 30$ flasken  (kjøpt i butikken på vei til restauranten.)  Det er helt sinnsyke priser, en vet ikke helt hvordan en skal takle det, men nok en gang er vi glad for at jeg var flink til å shoppe i Chile.
Vi har hatt en kjempeflott dag og kveld, vi er veldig heldige som har fått treffe så mange kjekke mennesker og oppleve så masse.

19.05. Arbeidslysten har kommet tilbake etter alt regnet og ruskeværet som vi har hatt.  Idag vasket vi ned båten innvendig og det føltes godt å få gjort en skikkelig vask. Det kommer alltid salt inn selv om vi ikke har dårlig vær.

Mannskapet på MerrymaidGregory (eier av Merrymaid) og Justin (skipper) ombord på på litt snaps, vin og norsk laks før middag (som ble kansellert).  Vi hadde en veldig koselig kveld og praten gikk lett helt til  klokken 0200 og det er ny rekord for oss.

20.05  Våknet til en strålende dag med liten bris og blå himmel.  Litt groggi etter gårsdagen, det ble vel mye akevitt, men vi hadde en kjempekoselig kveld sammen med Gregory og Justin.

Var en tur på land for å se om kontoret til Tahiti airlines var åpen, men vi hadde ikke hellet med oss.  Vi prøver å finne flybiletter til Fakarava for Benedikte og Joachim slik at vi ikke trenger å seile helt til Tahiti for å møte dem.
Dada som eier og driver perlefarmenTilpassing av riktig størrelsePå vei tilbake til båten dro vi innom Zephyrus (Reann og Andy), for å hilse på dem.  Vi hadde med oss hilsen fra Brandy og Mark og hadde hørt så mye om dem når vi var i Puerto Montt.  De var på San Fernandez når sunamien kom og plukket opp flere mennesker og fikk et 2etasjes hus på bauen.  Så de har virkelig fått oppleve litt på sin første tur, de kjøpte båten i Ushuaia og har brukt vinteren i Chile på oppussing. De dro fra Puerto Montt i januar og har nå vært her i 6 uker.

Etter en liten “middagslur” ble vi med en del av mannskapet og Gregory på Merrymaid til en av de mange perlefarmene i lagunen.  Vi fikk se når de høster de flotte svarte perlene, de setter inn en lys ferskvannsperle fra Missisippi i skjellet for å danne en saltvannsperle som er sort, det dannes sort perlemor på utsiden av den hvite perlen.  De “perfekte” perlene er helt runde, jevne og har en skinnende farge.  Innsetting av hvit ferskvannsperleNoen ganger Ikke bare sorte perlerkan perlene få andre farger  (blå, gule og rosa) og da blir de virkelig verdifulle.  De kan høste skjellene 2-3 ganger før de må “kastes”, skjellene høstes etter 8-12 måneder. Nye skjell “dyrkes” i en liten lagune bortenfor, men det tar tid og “dyrke”  nye skjell.  Skjellene og innmaten tar de også vare på, skjellene og perlene selges til smykkebutikker på Tahiti.
Ekte perler som er dannet av et sandkorn tar mye lenger tid 15-20 år og perlene blir mye mindre.

Får besøk ombord av mannskapet på Zephyrus. Hadde tenkt å invitere på litt fingermatt, men den gang ei, generatoren streiket.  Vel uansett fikk vi en veldig koselig prat med dem og føler at vi må bli mer kjent med dem.
Etter besøket var det operasjon generator og denne gangen var det impelleren som hadde røket, vi hadde ny i reservedelslageret.  Ny må bestilles og listen til Benedikte og Trygve blir bare lenger.

Dada hjelper til med å vurdere kvalitetKyle med de han kjøpte21.05.  Gratulerer med dagen Thurid, skulle ønsker vi kunne spise bløtekake med deg, men vi får ta det igjen en annen gang.
Tidlig start idag for vi skal kjøpe perler hos Dada, perlefarmeren som vi besøkte igår.  Han har lovet å vise oss de “spesielle” perlene som han ikke selger.  De som er blå, grønne og rosa.  Ble hentet av Merrymaids “tender” og hele mannskapet + oss dro til Dada.
Fantastiske perler og ok priser (tror vi), det vil vise seg når vi ser hva de koster på Tahitit.  Etter besøket stikker vi innom Zephyrus for å ta farvel og sier vi snakkes!
Endene på gården hadde nettopp fått kyllingerEnslig hus hvor de dyrker grønnskerKl. 10.00 brekker vi anker (det satt godt,) måtte gå det løs med motorkraft.  Drar ut til Ile Taravai etter et “Maxsea” spor vi fikk av Zephyrus, finner veien gjennom korallhodene og setter anker på 15 meters dyp.   Det ligger 2 seilbåter her fra før og en av dem møter oss med gummibåten for å hjelpe oss inn.   “Guider” Merrymaid inn på vårt “track” og deres AIS til samme lagunen hvor de ankret opp utenfor oss.  Vi satte så gummibåten på vannet for å kjøpe grønnsaker hos et ektepar som vi har hørt skal ha en liten hage. Hugging av Palme for å få ut palmehjertet Grisene liker også palmehjerteHardt arbeidDet var ikke lett å finne en vei inn til dem gjennom korallhodene og jeg blir også litt distrahert for det er fisker i flotte farger overalt i lagunen.  Får litt kjeft, men klarer tilslutt å finne en vei inn inn til huset på stranden.  Blir møtt velkommen (klemt og kysset) av et koselig ektepar.   Vi er ikke gode i fransk ,men klarer å gjøre oss forstått.  I tillegg til frukt og litt grønnsaker har de griser og ender.  Blir tilbudt grisekjøtt, men vi har fremdeles så mye kjøtt i frysen at det ikke er aktuelt.
Plukkerer sitroner, høster palmehjerte, banan, papaya og cocusnøtt kjøtt (porøst med litt smak av kokusnøtt) og får ferske krydderurter og vi er vel fornøyd.  Poteter hadde de også, men vi har igjen fra Chile (utrolig flotte).
Det er en liten landsby bortenfor lagunen vi ligger i og de skal har mer grønnsaker, men for idag har vi nok.
Vi får se hva morgendagen bringer, har planer om å dra videre, men må se på været først.

Selvplukkete sitroner og annet godtFrukten som vi kjøpte (palmehjerte til venstre i bildet, kjernen spises)

Vi sliter veldig med fuktighet for tiden, det har vært opptil 81% og alt føles fuktig.  Skapdører går tregt og gulvet knirker veldig.  Noen går faktisk ikke igjen så høvelen måtte fram igjen.  Jeg har vasket et par klesvasker, men måtte ta den ene om igjen for det ble ikke tørt.

22.05. Tidlig start idag, pakket gummibåten og gjorde sjøklart.  Etter å hatt en “pepptalk” med Trygve ang. været besluttet vi oss for å sette kursen nordover igjen.  Det blir motvind, men ikke så mye at vi ikke takler det.   Brakk anker kl. 09.15 og fikk masse regn og vind på veien ut av lagunen.
Vinden varierte veldig og vi hadde motor og seil av og på opp til 4 ganger iløpet av et par timer før vi ga opp hele seilingen og gikk for motor til midnatt.  Da fikk vi fin vind og sattte alle seil igjen, et rev i storseilet for det er enklere å håndtere og det står bedre i lite vind med rotete sjø.

Litt groggi de første timene før vi vennet oss til bevegelsene,  vinden er forenfor tvers så det blir mye nedoverbakke.  Orket ikke en gang å lage brød det får vente til morgendagen.
Nattevakten gikk litt på og av, første natten er alltid vanskelig det blir bedre når vi kommer inn i døgnrytmen.  Men da er vi vel nesten fremme for vi regner med 3 døgn til Amanu, som er et lite atoll som har få inbyggere og ingen myndigheter.

23.05 våknet jeg til en flott dag og med sol og litt mindre fuktighet enn vi har vært vant til.
Vi har fremdeles god vind og vi har “spist” endel mil i natt også, snakket med Merrymaid på VHF’en og de ligger ca. 20 mil bak oss.  De hadde lite diesel så de var helt avhengig av seilvind og det har de nok fått slik som oss.  Vi holder jevnlig kontakt via mail og oppgir posisjonene våre slik at vi vet hvor vi er til enhver tid.  Vi sjekket også inn igår på Pacific network som vi hadde kontakt med når vi dro fra Valdivia og Påskeøya.
Det blir ikke gjort så mye produktivt på en dag som denne når vi krenger så mye, det går stort sett i lesing og skriving.
Det er litt slitsomt og måtte holde seg fast hele tiden, men det er heldigvis en kort etappe, bare 450nm litt mer enn fram og tilbake til Shetland) .
Ikveld blir det ferdig steikt Lasagne fra frysen til middag , det er veldig greit å bare varme i mikroen.  Håper på litt mindre skrått føre imorgen, selv om værmeldingen sier noe annet.

24.05  Det har vært mord i kjøleskapet i natt, hele fryselementet med is er knall rødt og det drypper rødbetsaft, nedover alle hyllene.
Vi har ikke tatt livet av hverandre så det må være  rødbetglasset som har veltet og så videre.  Vi får ta en ryddings når vi kommer fram, det er altfor skrått til å gjøre rent i kjøleskapet da kommer alt innholdet imot deg.  Hele kjøleskapet må rimes av for saften har trukket inn i isen rundt elementet, så det vil ikke slutte å renne før all isen er borte.  Vi tørker opp det værste og alt vi spiser er rødt, men det smaker ikke noe spesielt så det går greit.  Det minner meg om når blåbærsaften eksploderte i Sildreveien og safen rant ned i etasjen under (fulgte el. ledningene).  Vi ble vekket midt på natten av Jan’s mor som spurte om vi hadde kranglet, for det var “blod” på dørkarmen og det dryppet fra taklampen.  Sånn omtrendt ser det ut i kjøleskapet.  Vel nok om det, natten har vært ok og vi har fått seile hele tiden.
I 08.00 tiden stilnet vinden og vi startet motoren, har motorseilt i hele dag.  Været har vært fint og varmt, men et par kraftige regnbyger som har passert og det har bare vært godt for alt saltet er vasket bort.
Vi regner med å være inne imorgen formiddag vi har hatt kontakt med en båt på mail “Attitude” som ligger og de skryter veldig av Amanu så vi gleder oss til å komme fram.
Amanu, palmekledd ringatollLike etter solnedgang forsvant vinden helt og vi tok ned storseilet og fortsatte på et svartstille Stillehav med nesten fullmåne og 25 grader varmt.
25.05 Har gått for motor hele natten passerte Hao i 3 tiden og ankom innløpet til Amanu i 07.00 tiden. Det var ganske sterk strøm i innøpet så vi snudde og gikk litt ut for å vente.  Men skipperen er ikke av de mest tålmodige så 15 min. senere var vi igjen på vei inn med 5knop motstrøm, jeg satt nede og passet kursen og var glad jeg ikke var ute å se hvor smalt det var.  Men det gikk bra og vi kom oss inn i revet og ble oppkalt av “Attitude” som lå for anker litt vest i korallrevet.  Dette er paradis, kun en seilbåt “Attitude”  strand og palmer overalt.
Amanu vel innforbi innløpet til revetVi har solen i ryggen og det er lett å se kolrallhodene som ser ut som brune øyer under vann noen steder stikker det en liten spiss opp.  Etter å ha navigert oss gjennom et par korallområder ankrer vi opp nesten på stranden.
Klokken skal enda en time tilbake så nå er vi akkurat 12 timer etter Norge.
Vi starter landprosedyren med gummibåt og solseil (som måtte repareres pga. vinden i Isla Gambier).  Det gikk greit å få reparert solseilet, men på sikt skal vi modifisere det litt.
Vi prater med Niel og Kathie på VHF’en og blir enig om å spise sammen ikveld.  Korall hoder like bak ossLitt for nær land?Niel vil prøve å fange fisk til middag.  I tillegg inviterer han på snorkletur imorgen i rev åpningen.  De hadde vært å snorklet med strømmen igår å sett masse fisk og feite haier.  Vel vi får se hva morgendagen bringer, det skal bli spennende.