17e: Puerto Montt

09.03  – 14.03  Puerto Montt

Yacht Club Marina Del SurDet finnes 3 yacht klubber i Puerto Montt, Yacht Club Reloncavi, Oxxean og Marina Del Sur.  Det er ikke så lett å få kontakt med dem på VHF hvis du ikke snakker spansk, men tilslutt svarte Marina del Sur oss og vi fikk en fin velkomst og god hjelp til kai.  Vi rakk akkurat inn i havnen før mørket senket seg.

09.03 Om morgenen fikk vi en fin velkomst av Roderico i Marina del Sur og  litt informasjon om muligheter for å slippe Jenny.   Han hadde ikke plass til oss, men han kjørte oss bort til Reloncalvi som var en mulighet.
Adrian dro til byen for å kjøpe bussbilett til Bunes Aires via Bariloche (grensebyen) mellom Chile og Argentina.

Sjløve som la seg ved siden av JennyVi tok også en tur til Puerto Montt for å sjekke ut forholdene,  byen er nok ikke av de vakreste i verden.  Mye gammel og forfallen bebyggelse, men vi så arbeidsfolk flere steder som reparerte og la nye fortau.  På “haugen” litt bak byen var det mye ny industri og store kjøpesenter.

Traff Mani fra Finland på kaien ved båten, han bor i båten “sin” og gjør diverse reperasjonsarbeider og gir gode råd til seilere som trenger hjelp.  Han vet alt om hvor en kan få reservedeler både til det ene og det andre.

Siden det var Adrian’s siste kveld gikk vi ut for å spise en bedre middag og fant en Argentinsk restaurant, men det var kun 3 andre gjester i lokalet, men maten var god og servicen bra.

Nordwind 1939Cruise båt med helikopterPuerto Montt er den største byen i sør Chile med 153.000 innbyggere og hovedhavnen før Patagonia skjærgården starter.
Byen ble grunnlagt i 1853 og var senter for den tyske innvandringen til områdene i sør Chile.  En finner mange tyske navn her og byen bærer tydelig preg av tysk kultur.
En finner også igjen den Indianske kulturen i “ferie artesanal” som er et lokalt marked i utkanten av byen som heter Angelmo.  Desverre ble mye av dette havneområdet ødelagt av jordskjelvet i 1960.

10.03 sto vi tidlig opp for å ta farvell med vårt gode mannskap gjennom 3 måneder.  Det har fungerte godt med oss 3 ombord og vi har hatt det fint sammen oppover den flotte Chilenske skjærgården.  Vi har også vært usedvanlig heldig med været.  Det har vært litt kaldt, men vi har hatt lite vind og masse sol så vi kunne ikke ha fått det bedre.
Jeg syntes nok at det har til tider vært litt for øde, vi har ikke møtt en eneste seilbåt som vi har hatt noe kontakt med.  Men det har vært en opplevelse vi ikke vil glemme, naturen og dyrelivet er storslått.

Ut på dagen dro vi inn til byen for å gå på “jakt” etter reservedeler, denne gangen var det simmeringer til propellakslingen, noe som viste seg ikke være så lett.  Vi ønsket å skifte disse pga. en lekkasje i propellakslingen og båten må da være på land.  Men først måtte vi finne ut hva simmerringer heter på spansk (Reten) og det visste selvfølgelig Mani så vi tok en tur innom han på Oxxean og fikk en god kopp kaffe og en liten prat.

Etter et par timers leting lykkes vi med å finne en av simmerringene.
Traff også Worren ombord i “Nightfly” i en av butikkene. Vi hører han hver dag på Patagonia network. Det er rart med slike som du bare har hørt på radioen, du føler liksom du kjenner dem litt allikevel.

Lokal fiskebåt11.03. Kontakter en tidligere kollega av Jan som nå bor i Santiago, Bjørnar Sundem for å få hjelp til å finne den siste simmerringen.  Han setter oss i  kontakt med Christian (søskenbarnet til samboeren) som bor i Puerto Montt og vi skriver han en liten mail.

12.03 Drar vi tidlig til byen for å treffe Christian på kontoret, han jobber med eksport av Chilensk laks til det utenlandske marked.
Får en fantasktisk velkomst og han kjører oss rundt i flere timer på jakt etter simmerringen og vi lykkes tilslutt å få fatt på den rette.

Treffe også Martin som er sjefen til Christian og etter en god prat om diverse fisk på kontoret kjører de oss begge til båten.  De får smake tørrfisken som vi har ombord og blir imponert av kvaliteten.
Etter en lang dag er det godt å komme “hjem” og kose seg forant TV med en god film.

13.03 Neste prosjekt er å få opp båten, så vi spaserer til Reloncavi for å avtale opptak av Jenny.  Det har allerde blitt lørdag så det er ikke aktuelt å ta båten opp før mandagen.  Treffer mannskapet ombord på “Marcy” som er Ginger og Peter, drar sammen til byen for å kjøpe bunnsmøring.

Til byen tar vi bussen (4,5km) og den går hele tiden selv om noen er nokså skrøpelige.  Billetten koster ca Kr. 3,50. De har også et system med drosjer som kjører spesielle ruter og de kan du stoppe hvor som helst dersom de har ledige plasser og de koster Kr. 4,50

Christian Paula og BarnaPuerto VarasVi er invitert på sightseeing med Christian så han henter oss ut på dagen og kjører oss til Puerto Varas som er et lite tettsted i nærhet hvor han bor.  Her finner vi mange hoteller, restauranter og en litt “bedre” bydel en den vi har sett i Puerto Montt.  Vi drar hjem til ham og treffer Paula og jentene hans.
Har en kjempekoselig kveld sammen med dem før de alle kjører oss tilbake til båten.

14.03 Skinner solen og vi vasker og polerer båten og gjør den klar til neste dags slipping (trodde vi).

Lunsj ombord med Paula og ChristianSiden vi nå har internett igjen fortsetter vi videre med reisebrevene våre så dette er siste utgaven av Patagonia nyhetsbrev.
Puerto Montt er siste byen i den Pagaoniske skjærgården så det passer bra å gå over til reisebrevene igjen.