St. Helena
St Helena
Tirsdag 21. januar om morgen klokken 02:30 var vi fast i bøyen etter å ha tilbakelagt 1784 nautiske mil fra Cape Town. som gir en snittfart på 7 knop (6,97). Feiret seilasen med et par timer kos og ankerdram i cockpiten mens vi så noen av Oyster Round The World Rally båtene komme inn.
St. Helena har enn så lenge ikke noen flyplass men den er under bygging. Transport til og fra Øya som har ca 5000 innbyggere skjer hver tredje uke med båt som tar 5 døgn til Cape Town. Sykehuset på øya er godt utstyrt og mesteparten av legene kommer fra Danmark. Øya er under engelsk styre med en guvenør som øverste myndighetsperson. Tre andre særegenheter er at det er ingen minibanktjeneste, ingen mobiltelefon og pengesedlene er øyas egne Britiske pund som kun kan brukes på St.Helena.
For å komme oss til land måtte vi bruke øyas fergebåt da det ikke er noen plass til joller og det er såpass store dønninger til enhver tid at en jollelanding ville være nokså hasardiøs.
Etter å ha sett oss litt rundt, besøkt banken og Jan Erik har fått ut litt energi med noen turer opp og ned trappene som kalles Jacobs Ladder og som forbinder sentrum av byen med den høyere delen hvor det ligger en del boliger leier vi en drosje og tar turen til øyas eget destilleri hvor vi får handlet litt og blir fortalt at øya her ingen lovgivning for alkoholproduksjon!
Dag 2 på øya blir brukt på sight seeing på lasteplanet av en gammel Nissan pick up og vi besøker husene hvor Napoleon ble holdt fanget før han døde 5.mai 1821.
St Helena er utrolig vakker og vild øy med fantastiske fjell, utrolig utsiktspunkter og v-formete daler. Mens vi ligger der er det også en mengde hvalhai rundt båtene og en hunhai blir for først gang merket med transponder av vitenskaps personer som er på øya for denne årlige samlingen av hvalhai.
Men Jenny må videre da det fortsatt er langt til Brasil og vi er ikke sikker på om Sidsel og Jan Erik vil nå flyet sitt hjem til Norge.
23. januar sjekket vi ut og satte kursen nordvestover mot Cabedelo i Brasil.