36 – New Zealand – Fiji (del 2)

Dag 4

Nedtellingen er begynt 3 eller 4 nattevakter igjen til Fiji.

Vi holder oss fremdeles godt fast og humper avgårde i mellom 7-8 knop. Været er nå blitt varmere, men det er søkke vått i cockpiten med masse overvann så der er det ikke mulig å være. Fikk akkurat en sjø som fyllte den halvveis opp. Vi får vente med solingen til det blir bedre.  Det har vært slitsomt både igår kveld og i natt pga. mye sjø, det har ikke blitt så mye gourmet måltider ombord.  Det har gått i pølser, musli og kjøttkaker.  Vi føler nå at vi har fått satt sjøbein, og det trengs for vi tror ikke det blir så mye bedre før vi kommer inn i revet på Fiji og det skal bli godt.  Det har ikke vært mye klesskift heller på disse 4 dagene så det er bra vi ikke har andre gjester ombord.  Tenk hvor godt den første dusjen føles etter 7 dager uten klesskifte.

Det har også vært veldig bråkete ombord, jeg ser at det er lenge siden jeg har vært på sjøen så jeg har ikke stuet godt nok for støy.  Når vi endlig fikk tatt livet av Braastad (som muligens skipperen har omdøpt til Backe Gabrielsen), kom alle de andre lydene fram, det skramler og klukker overalt i skuffer og skap.  Kjøleskapet var stappfullt bortsett fra øverste hylle hvor alle ølflaskene står, vi fyllte ikke opp for vi drikker ikke mye øl underveis så nå deiser de få flaskene som er igjen rundt på hyllen og lager masse lyd.  I tillegg kommer lyden av seil som slår, bølger som klasker mot skutesiden, vinden som uler, så i natt var det så mye støy ombord at det var vanskelig å sove.

Vi seiler fremdeles med 2 rev. i storseilet og kun en liten fokk framme.  Vi bruker den  gamle yankee’n (forseil) som vi ikke tør bruke uten å ha det fullt ute og det er det for mye vind til.

Det er ikke noe kjekt å måtte fram på baugen og ta ned seilet hvis det skulle gå i filler i denne sjøen så vi seiler heller litt konservativt, det nye seilet ligger i cockpiten, vi sparer som Sunnmøringen.

Skal prøve meg litt på studiene nå så jeg får litt lærdom i knotten, det er ikke så mye annet å gjøre.  Etter et par timer på sofaen med personal ledelse kom vinden og “squallene” igjen, det ser ut som det øker på rett før solopp og solnedgang.

Den positive siden er at dette går fort, vi logger rundt 180nm i døgnet og det er bra.

Dag 5

2-3 nattevakter igjen? Vi får se, vi nærmer oss i hvertfall Fiji. Humøret og forventningene stiger.

Nok en dag på skjeive med konstant vind over 25 knop, hvis jeg skal legge godviljen til har sjøen muligens lagt seg litt, ellers så er det bare vi som er blitt vant til den.

Alt vel ombord og en dag nærmere dusjen og behovet begynner å bli presserende, det går vanligvis i “trade wind” an å dusje ute eller inne, men på denne etappen har det vært umulig. Det har vel egentlig aldri blitt noe “trade vind” vi sitter i “klem” mellom et gigantisk høytrykk og sør øst passaten (Trade vind) tror jeg, ihvertfall føles det slik.  Vi logger mellom 7-9 knop så vi spiser stadig litt mil.  Siste døgn etappe var 186nm og det var ikke værst.

Hører båter på VHF’en og vi vet at det er mange i dette området. De fleste deltar i et “Rally” som startet 1 dag før oss fra Opua som er det nordeste punktet på NZ en kan sjekke ut og nå tar vi de igjen for de fleste går med 4-5 knop.  Det ligger et rev 90 nm nord øst av vår possisjon i dag som heter Minerva og de fleste skal inn der for å hvile seg litt før siste biten opp til Tonga eller Fiji.

For oss betyr det at vi må holde ekstra utkikk idag, for de er ikke så lett å se på radaren i denne sjøen.  Vi står i trappen og kikker ut – (skulle egentlig hatt en stol der), har ikke vært ute i cockpiten på 2 dager, tenkte meg faktisk ut for litt siden for det var ganske tørt der, men så kom det akkurat en skyllebøtte og fylte den så jeg tror jeg lar det være for idag.  Det er typisk når vinden minker et øyeblikk så forandrer rytmen seg i båten og vi får en bølge forkjært.

Jeg tror nok at dette er den mest slitsomme etappen vi har hatt, vi hadde jo masse vind over atlanteren også, men vi fikk litt pauser av og til, og så var vinden mer aktenfra der, og til nå har vi ikke hatt det.  Det skal bli godt å få seile i tradevinden igjen, det føles helt anderledes.

Tror ikke leieboeren vår i skapet liker å bli omdøpt til Backe G. for han har begynt å bråke igjen, sånn er det med god gammel årgang de er ikke så medgjørlig lenger.  Vi får se om jeg får stoppet bankingen iløpet av dagen, det er så mye annet som også bråker så jeg vet ikke om det er verd å forstyrre han, han blir vel bare grinete.  Det er litt kjekt å ha en leieboer i skapet, han kan komme til nytte når vi kommer til land.

Vi ligger nå i BB lugar framme og det er ganske behagelig, så har den som er på vakt sofaen å sitte på, det blir tungt å holde seg fast ved kartbordet hele tiden.

Varmen har kommet gradvis så nå er vi bare i T-skjorte, mulig buksen må på til natten.

Det føles deilig og vi begynner å lese oss opp på Fiji ,inngangen i passet etc. og det er et godt tegn da nærmer det seg.  Det er alltid kjekt å være forberedt og ha forventninger .