24: Amanu – Tahiti

Fransk Polynesia, Amanu – Tahiti

25.05.2010  Det ble ingen fisk på oss (Niel jaktet i tre timer uten resultat) så vi ente opp med Argentinsk biff istedenfor.
Som vanlig når vi skal sette oss til bords blåste det opp og himmelen ble svart rundt oss.  Vi var litt urolige for vi ligger innimellom masse korallhoder og veldig nærmt stranden.
Etter en stund avtok vinden litt og vi kunne sette oss til bords, men da var biffene gjennomsteikt.
Hadde nok en koselig kveld sammen med Katie og Niel, men det ble en tidlig kveld for vi var litt ute av søvnrytmen.
Vi har måtte skru klokken enda en time tilbake (12 timer etter Norge) og det blir mørkt kl. 17.30 så nå klokken er 21.00 føles det som langt på natt.

26.05 Vi har sovet dårlig i natt pga. vinden og idag sto vi opp kl. 05.00 for da økte det på.
Dette er baksiden av medaljen, du må være på “hogget” hele tiden når det gjelder vær og vind.  Det er muligens noe en venner seg til, men jeg syntes det er like ubehagelig hver gang.  Hvis værmeldingene sier mye vind idag så  kommer vi nok til å flytte på oss i løpet av dagen.  Det var ikke mulig å sove mer så jeg satte meg med PC’en og laget et nytt reisebrev.  Følger etter Merrymaid til le side av atolletDet tok ihvertfall tankene bort fra vinden en liten stund.  Vinden bare økte på og i 08.00 tiden ble vi kalt opp av Merrymaid som var utenfor korallrevet.  De var på vei inn, men vi anbefalte dem å vente på at tidevannet skulle bli litt mer slakk.  I 10 tiden var det fremdeles utgående strøm og en god del vind så vi ventet bare på at solen skulle komme bak oss slik at vi kunne flytte oss over på andre siden av korallrevet.  Det var ikke kjekt å ligge i den sterke vinden mellom 4 korallhoder og 10 meter fra det nærmeste bak oss.  Vi pratet med Kaite og Niel og de hadde også ønsker om å flytte på seg.
10.30 kom Merrymaid gjennom revet og Justin spurte om vi ville følge dem, de er mange mann ombord og hadde allerede en i riggen (utkikk etter korallhoder) og en god sonar som også ser fremover.  Så vi takket ja med en gang og brakk anker og gikk etter dem og det var en lettelse å komme seg ut av alle korallhodene.  Vi hadde VHF kontakt hele veien og fikk oppdatering på hvor korallhodene befant seg, men lyset var gunstige så de var lett å se også for oss.
Vel over på andre siden fant vi en flott ankringsplass i ly av plametrærene, det er helt utrolig hvor forskjellig det var når vi nå var i le for vinden. I le av palmer og korallEtter en times tid kom også “Attitude” etter.   Nå var vi kommet til et nytt lite palme paradis og vi satte gummibåten på vannet for å sjekke ut stranden. Vannet var krystallklart og vi så fisk i alle farger rundt korallhodene som lå inn mot stranden.  Spaserte på land med gode sko på beina for korallene er sylskarpe og vi er også blitt advart mot “stone fish” som er lett å tråkke på, den har giftige pigger.
Kokosnøtt trærne sto tett og vi så litt opp av og til for ikke å få en i hode og det krydde av små krabber i skjell så vi fikk fanget et par og tok de med tilbake.  Vasset litt og plukket litt skjell og jeg prøvde meg på å snorkle litt, men det er masse hai her så jeg var litt skeptisk de ble bare et par svømmetak.  Fisk og korallSkjell i koralleneFørste snorkelturDet tar nok litt tid før en venner seg til å kikke haien inn i øynene. Niel forteller at når han fisker kommer de veldig nærmt for så å pluselig endre kurs.  Han hadde 5 rundt seg en dag når han hadde fisket og var på vei opp i gummibåten med fisken.
På vei ut dro vi innom Merrymaid for å hilse dem velkommen,  mannskapet var travelt opptatt med å vaske og stelle.
Gregory inviterte på strandhugg (barbeque m. kokk) dagen etter og vi takket selvfølgelig ja.  Justin stakk innom etter arbeidstid og slo av en prat og vi stupte til køys kl. 20.30 for vi var trøtt etter en tidlig morgen og en urolig natt.

Laura og Martin27.05 en nydelig morgen og arbeidslysten var på oppgående etter en god natts søvn.  Vi har den senere tid hatt litt rar lyd i ankervinsjen så idag var dagen for vedlikehold av den.
Det er en stor og “ubehagelig” jobb for en må ligge med hode og halve overkroppen inn i kjettingkassen og ryggen ligger over en kant så vi måtte bygge opp med seil og puter for å støtte.  Jan krøp inn og skrudde ned motor og gear og når den løsnet fosset det oljevann over han og putene etc., vi hadde ikke regnet med at det var kommet vann i den.
Reservedeler ble funnet fram og etter et par timers jobb var det meste på plass igjen og båten var kaos etter alt verktøyet som var funnet fram.  Gregory og EliMannskapet til Merrymaid -1Nico forbereder matenDet tok ihvertfall 1 time å få ryddet og vasket etter alt sølet i tillegg måtte alle putene skrubbes og vaskes.  Jeg bakte en kake til kveldens grillparty og så var dagen over og mørket senket seg.
Merrymaids mannskap var allerede i god gang med å stelle i stand på stranden og Justin hadde satt fluor lysstikker på korallhodene så vi skulle se dem.  Bålet var allerede tent på stranden så vi tok “pikk og pakk” med oss og dro inn.

Krabbe raceKokkos plamer i måneskinnFullmåne over bål på stranden og sus fra palmetrærneMånen  (fullmåne) var på vei opp og ga oss fint lys så det var ingen problem å se, etter en stund kom Kathie og Niel og resten av “gjengen” på Merrymaid.  Vi fikk en fantastisk kveld mellom kokospalmene, vi var 12 stykker fra 7 land.

Praten gikk livlig og maten smakte forteffelig.  Mannskapet på Merrymaid hadde krabbeløp (med levende krabber) og gutta hadde konkurranse instinket i orden.  Laura underholder ossLaura underholder ossLaura imponerer oss med FiredanceKvelden endte med “firedance” av Lura og ålejakt og den bet godt fra seg så 2 av gutta ble bitt.  Kl. 23.00 dro vi tilbake til båten og har fått nok en opplevelse vi vil huske lenge.

28.05  Fremdeles er arbeidslysten på topp så etter å ha sjekket ankervinsjen på nytt (nå ovenfra) startet Jan pussing og lakking av rekken.  Pussing og lakking av rekkaJeg avrimet kjøleskapet for all rødbetsaften hadde trukket seg inn i isen på kjøleelementet og fikk skrubbet cockpit seter og dørk.  Niel hadde fanget Wahoo og Grouper så de inviterte på middag ombord i “Attitude”.  Niel er en fantastisk kokk og tilberedte fisken slik vi liker den uten bein og lett dampet med noen fantastiske gulerøtter til (vendt i brunt sukker og smakt til med ingefær).  Katie er en ivrig skjell samler og hadde noen fantastiske skjell og vise fram, store flotte konkyliere i forskjellige farger og mønster.  “Attitude” er en 48fots båt (type ukjent) med god plass og veldig koselig under dekk.

29.05 etter en litt sen frokost (måtte bake brød først) var vi igjen igang med diverse vedlikehold.  “Attitude” dro videre til et nytt Atoll og vi avtalte å treffes igjen på Tahiti.  “Rea” en annen båt vi traff i Gambier kom nå og ankret opp ved siden av oss.  Jan fortsatte på rekken og jeg tok pussefillen fatt, for jeg hadde lyst å være litt i solen idag.  Det er nok å gjøre også under dekk, men det får vente.
Hele dagen har vært fin med sol og en liten bris,  i det han startet å lakke kom selvfølgelig regnet så nå sitter vi her og er spente hvor mye som er ødelagt.
Det gikk heldigvis bra med lakken så vi feiret med en liten “sundowner” i cockpiten.
En liten drink i solnedgangen "Sundowner" på fagspråketMørket kommer så fort på oss og vi vet ikke om det vil være noe forskjell om sommeren, det er jo vinter her nå.

Rett før solnedgang ble det mye aktivitet ombord på Merrymaid, de fanget haien som de så lenge har ventet på.  De har hatt flere på kroken som har stukket av med både agnet og kroken, denne gangen fikk de den ombord, bak på akterdekket.  Den var så skadet at de måtte ta livet av den, men de slapp fri 3 haiunger som moren hadde i mangen sin.
Haien føder levende unger og de svømmte lykkelig i sjøen og forsvant bort fra Merrymaid straks de ble satt fri.
Vi slappet av og gikk tidlig til køys (som vanlig), vel fornøyd med dagens arbeidsøkt.

30.05 Søndagsfreden har senket seg, men arbeidslysten er fremdeles på topp så Jan fortsetter på rekka og jeg vasker klær og pusser.  Får beskjed på VHF’en at mannskapet ombord Merrymaid har fri fra lunsj så Justin kommer bortom i 2-tiden med hai kjøtt og skjell (godt fiskeagn) og en flaske vin og vi fikk høre hele hai historien.  Etter at  Jan har lakket siste strøket på rekka drar”gutta” inn på korallrevet med gummibåten for å fiske.  Jan ombord i båten (selvfølgelig) og Justin med spydet i vannet, jeg skulle snorkle litt, men avsto siden gutta skulle fiske for det liker haien.   Det ble ikke mye fangst for Justing skremte vekk alle fiskene med spydet sitt, og traff ikke den store.  Jeg koste meg ombord “kvalitetsstid” alene med en bok og god musikk i cockpiten.  Gutta kom ombord igjen 1 time etter mørket og vi koste oss med resten av vinen og litt snacks før Justin dro tilbake til Merrymaid for å spise middag.  Vi leste litt før vi igjen stupte til kjøys kl. 20.30 (eller litt før).

31.05 En del vind idag mellom 20 -25 knop.  Justing kommer over med litt “bytte mat” for noe løk de fikk igår.  Det er slik det forgår her, etter 2 måneder med lite tilgang på fersk frukt og grønnsaker er det byttehandel mellom båtene som foregår.  Vi fikk bananer fra Rea og de fikk gresskar hos oss.
Merrymaid fikk løk hos oss og vi fikk egg tilbake og ingen penger har vært i omløp.

Mislykket forsøk på¨å riste ned kokosnøtterKrystallklart varmt vannKokusnottkrabberMerrymaid brekker anker og går til landsbygen for å ankre og for å se om de har noen ferske varer å tilby.  Vi setter gummibåten på vannent og drar inn til land for å vaske grillen, snorkle og høste kokosnøtter.  Vannet har flott temperatur og ser enda klarere ut (hvis mulig) enn tidligere.  På stranden kryr det av krabber med “huset på kroppen” de spiser kokusnøttkjøtt fra kokusnøttene som har åpnet seg.
Vi snorkler og svømmer litt, det er herlig i vannet og ser mange fisk rundt korallhodene som stikker opp.
Jan teiper åren på båtshaken og får raskt ned 7 kokusnøtter, han er veldig fornøyd med det.

Vel ombord i båten er det bare å starte prosedyren for å gjøre sjøklart, vi laster ned gribb værfilene og de sier medvind så vi lar gummibåten stå på dekk, med kokosnøttene ombord.
Mørket kommer litt for fort på oss også idag så den siste stuing må vi gjøre med hodelykt på.
Vi ser en film før vi går å legge oss kl. 21.30.

01.07 Det er helt utrolig at mai er over det er nå 6 uker siden  vi forlot Valdivia.  Vi har flere ganger hatt kontakt med “Restless” som vi traff i Valdivia og de er nå på vei mot oss (passerte nord for Påskeøya for  noen dager siden), vi gleder oss til å treffe dem igjen.
På vei ut gjennom passetDet ble en tidlig start idag 05.30 pga. at vi må time tidevannet for å komme oss ut av atollet i det det snur.  Derfor brekker vi anker å går ned til åpningen for å sjekke forholdene.  Rea kaller oss opp og vil følge etter oss for de har mistet sitt spor på kartet.  Vi går ned og passerer Merrymaid (som har ligger for anker utenfor landbyen i natt) og får beskjed om at tidevannet snur kl. 08.00.  Vi spiser litt frokost og passerer åpningen og ser at det er helt ok kl. 07.30 så vi går gjennom med Rea like bak, vi har da ca. 2,5knop medstrøm.
Det ligger en båt på utsiden for å komme inn og vi gir dem litt info om strømmen i åpningen.  Det var jo nesten kø i åpningen, 4 båter ut og 1 båt inn.

Vi setter storseil med et rev og merker fort at sjøen er veldig rotete, masse store bølger fra alle kanter og hver gang det kommer en regnbye øker vinden til 30 knop for å så redusere til et snitt mellom 15 og 20.
Har hatt kontakt med Merrymaid på VHF’en flere ganger iløpet av dagen og kvelden og de er ca. 12 mil bak oss.

Det er ca. 500nm til Tahiti – Papeete, vi regner med 3 dager.
Vi har bestemt oss til å dra rett til Tahiti for det blir enklest både for gjestene våre og oss.  Vi har kost oss på Amanu og fått lagt så lenge i ro at vi føler at vi har fått tatt igjen litt av vedlikeholdet ombord og det føles godt.
Nå ser vi virkelig fram til å treffe Benedikte og Joachim på Tahitit i neste uke.

Ut på dagen sviktet generatoren og vi skiftet hele pumpen,  senere på natten sviktet den igjen.  Etter endel feilsøking fant vi deler fra den gamle impelleren i både den nye og den gamle pumpen.  Klokken ble 02.30 før Jan kunne få seg en blund.
Dagen og natten har vært veldig overskyet med kraftige regnbyer som har passert oss.

02.07  Etter er slitsom natt med generator problemer og mye sjø kom endelig dagslyset kl. 05.30, da hadde også sjøen gitt seg veldig og det var behagelig ombord.
Spiste god frokost med nybakt brød i cockpiten, solen var fremme og det føltes godt.  I 08.00 tiden forsvant også vinden helt og det var bare å ta med storseilet.
Etter et par timers søvn var det bare å komme seg på dekk for å friske opp fargen.  Det var veldig varmt når solen var fremme for vi gikk nesten like fort som vinden så det var delig når det skyet litt over.
Flott tunfiskFikk mail fra Einar (vår seilmaker venn i Farsund) og han har gjort klar en en stor sending til oss med diverse vi trenger for å reparere sprayhood, lage trekk til gummibåten etc.  Det er helt supert å ha så gode hjelpere i Norge, takk skal du ha Einar. 🙂
Jan satte ut fiskesnøret og 1 time etter at han hadde lagt seg for å hvile “hvinte” det i snella, jeg fikk stoppet motoren og tatt av farten og opp kom det en fin tunfisk.  Både skipperen og kokken var fornøyd med fangsten, det blir flotte tunfisk fileer til våre gjester.   Nå er det snart mørkt og jeg må få skipperen til å ta inn fiskesnøret for det er forbudt å fiske etter mørkets frembrudd, det har han gjort en gang for mye så det ble ingen protester på det.
Det ble tunfisk carpatcho til middag, vi spiser ikke så veldig mye pga. varmen og tenker også litt på vekten.  Underveis er det ikke noe problem å redusere på maten, vi er jo heller ikke så aktiv.  Natten har vært rolig og vi har gått for motor siden igår morges da vinden forsvant.

03.07  Idag er det strålende sol fra skyfri himmel og det er første gang på lenge at vi ikke har sett en sky på himmelen.
Vi har startet å seile igjen etter at vi fikk litt vind, men den er litt for mye aktenfra så seilene slår av og til og det går tregt.
Tok Yankee vinsjen delvis fra hverandre og greaset den litt, men den er fremdeles treg så vi må nok ta den helt fra hverandre.  Alle vinsjene må vedlikeholdes på sikt så det er nå på den “lange” listen.
Pratet med Benedikte på telefonen idag for å forsikre oss om at hun har fått alt hun skal ta med.  Det begynner å bli kaos i leieligheten sier Joachim og det er klær overalt så pakkingen har startet.  De skal ha et stop i Los Angeles og skal besøke Warner Film studio og det blir jo veldig spennende.
Den smakte fortreffeligKokosnøtt "slakting"Ellers har dagen gått med til baking av banankake denne gangen med kokus for litt variasjon og fleskepannekaker til lunsj.  I 3 tiden startet vi igjen motoren og tok ned storseilet, det ble for mye slag og for lite vind.  Den kommer og går litt så vi er helt på grensen til å kunne seile hele tiden, men den er veldig beint bak oss og da trenger vi mer vind.
Fikk også mail fra agenten vår og han vil møte oss i Papeete for å ordne med papirene, men sier samtidig at marinaen er full og tar ikke imot reservasjoner på denne tiden av året.  Det er høysesong så vi vil nok møte mange båter i Papeete, noe vi både gleder og gruer oss litt til.   Regner med å være der imorgen midt på dagen.
04.07
Vi har gått for motor i hele natt, men har sovet litt mer på “skift” enn vi pleier, vi fikk begge lite søvn igår så vi var trøtte.
Vinden var litt på og av så hvis vi hadde vært mer opplagt kunne vi nok jobbet litt mer med seilføringen , men det hadde nok tatt oss 1 døgn ekstra og det var ingen av oss innstilt på så¨vi har brukt motoren i hele natt.
Tahiti er en veldig grønn øyTahiti sett fra Nord ØstVåknet til en fin morgen med strålende sol og i 7 tiden så vi konturene av Tahiti’s vulkanske fjell og det føltes godt å være “framme” for denne gang.  Jan brukte formiddagen på å lese seg opp på kart og innløpet til Tahiti mens jeg laget frokost og ryddet bort litt sengeklær.  Når vi er underveis bruker vi stort sett hele båten og flytter fra seng til seng ut fra hvor det er best å ligge iforhold til vær og vind,.  Vi er jo så heldig at vi har flere valg og det er vi fornøyd med, på denne etappen har vi stort sett brukt forlugarene og salongen.
Kl. 12.00 passerte vi Yacht Club Tahiti og 30min senere kalt vi opp “port control Tahiti” for å få lov til å entre Tahiti Havn.

Papetee havnInnløpet til PapeteeVi hadde fått beskjed om å legge oss til flytebryggen i havnen så ville agenten møte oss der.  Vi var litt overrasket når vi kom inn for vi forventet en masse lystbåter i havnen, men det var masse plass og vi kom oss til kai ved Lystbåthavnen inne i sentrumhjelp av fra en annen seiler som tok imot fortøyningen våre.  Ankret opp “Meditterianian style” med akterenden mot kaien og opplevde det samme som på Las Palmas at fortøyningen som vi plukket opp var ganske møkkete i ordets rette forstand.  Både vi og deler av skroget ble brunt av dritt…….
Ringte agenten og fikk ingen svar.  Vi var “innelåst” så vi spaserte bort til havne vakten og fikk registrert oss og fikk nøkkel til porten.  Vi var nå fortøyd midt i Papeete sentrum med masse trafikk og alt ellers en storby har å by på, men vi var vel fornøyd og koste oss i cockpiten med en ankerdram etter godt over 4000nm seiling fra Valdivia og det er vi vel fornøyd med.  Det har gått veldig fint og vi er takknemelig for at vi har hatt en fin tur med ingen skade Jenny fortøyd i Papeteeverken på oss eller båten, men vi har prøvd å bruke hodet og vært forsiktige.