17d: Chile, Patagonia: Puyuhuapi – Puerto Montt

Svømmer i iskaldt vann01.03 Puyuhuapi  – 07.03  Castro
Formiddagen ble brukt til vasking og vedlikehold.  Ved lunsjtider forhalte vi til den kommunale bryggen for å fylle diesel.  De fyllte opp en tank som ble tilkoblet bilen og kom direkte på kaien med tanken, helt supert for oss. Forlot så Puauhuapi og gikk ut Canal Jacaf og ut på kvelden ankret vi opp i Caleta Punta Porvenir.  I det vi kom inn i Caleta Punta Porvenir kom en ung mann svømmende mot oss, han hadde svømmte langt ut fra stranden og var nok ganske sliten.  Istendfor å ta han ombord tok Jan han i gummibåten og kjørte han tilbake til stranden hvor resten av familien var.
Vi ble så invitert til å spise grillet lam med dem, men siden middagen allerede var klar ombord ble det ikke noe av besøket.  Det var litt varme i luften så vi nøt stjernehimmelen over oss etter at mørket hadde senket seg.Eli tester dykkerutstyret

02.03 tok vi gummibåten til stranden for å prøve ut dykkerutstyet som ble kjøpt i Mar del Plata.  Det ble en suksess og det var kjekt å få prøve det, bortsett fra at jeg fløt som en kork med 5 kg bly. Det må nok mer til for å få meg under vann, er jeg muligens blitt for lett?  Det hadde vært fint å hatt Ståle i nærheten for god instruksjon så det er bare å pakke kufferten igjen Ståle.
Etter å ha skylt alt ustyret bar det videre mot Melinka, ankert opp utenfor byen i 18.00 tiden og tok en liten tur innom stedet for å kjøpe litt frukt og litt brød.

MelinkaMelinkaPuerto Melikan har ca. 1400 innbyggere, navnet ble gitt stedet i 1859 av Lithuanian Felipe Westhoff som var den første europeiske innbyggeren  hans kone het Melinka til fornavn.Bakeri?Joda dette var et bakeri

03.03 bar det videre mot Puerto Quellon i sol og fint vær.  Krysser Golfo Corcovado og så 3 hvaler, de svømmte rundt oss og under båten.  Det er like fasinerende hver gang vi ser hval , disse var ikke veldig store muligens 30 fot.Minke?Hval under båten, Minke?
Puerto Quellon er en livlig liten fiskehavn med ca. 14.000 innbyggere, vi lå oss på svai mellom fiskebåtene og håpet at ingen av dem skulle flytte seg i løpet av natten.  Vi fikk en flott kveld og nøt solnedgangen før vi satte gummibåten på vannet og undersøkte hva stedet hadde å by på.
AnkerdramPuerto QuellonFiskebåter i Puerto QuellonVi fant hovedgaten som var full av butikker og følte oss plutselig tilbake i sivilisasjonen igjen.  Fant også en internett cafe, men får ikke noe til å fungere så etter en veldig søt kopp kaffe takker vi for oss og går tilbake til gummibåten.  Pga. stor forskjell på flo og fjære er den nesten på land og vi må smyge oss mellom fiskebåtene for å få den ut.

04.03 Neste morgen er det sol og fint vær idet vi går ut av havnen og  setter seil idet vi runder Punta Chiguao.
Ankret opp i Estero Pindo ut på kvelden, vi var her i 2002 med Copihue.  Vi tok gummibåten til land for å se om vi kan kjenne oss igjen.  Treffer den “lokale guiden” Pedro Ignacio som vi også traff og slår av en prat på kafe’en han har startet og forteller at vi var her i 2002.  Vi ser at stedet har vokst siden sist,  bukten er blitt full av sjell oppdrett og det er kommet nye hus og båter til.  Skipperen og IgnacioPå kafe hos IgnacioDe har fått biler på øya,  når vi var der i 2002 var hesten fremkomstmiddelet. Vel tilbake i båten får vi besøk av 2 fiskere fra sjelloppdrettet som vil gi oss en stor bøtte med sjell, – “almeja”  vi takker og gir dem en flaske vin.  Jeg ble litt oppgitt når jeg så den store bøtten for jeg vet jo hva som følger med av arbeid.  Vi la skjellene  i saltvann for å holde dem levende til neste dag.

05.03  var det sol og fint når vi går for motor til Castro.  Jeg overtok navigeringen mens Adrian og Jan renset sjellene.  De klarte begge å skjære seg, men sjellene ble ihvertfall renset og noen dampet.  Det meste ble lagt i frysen etter rensing slik vi vanligvis gjør med kamsjellene hjemme.  Ankom tidlig til Castro så vi tok en siesta før vi kjørte til land for å finne det etterlengtede internett etter flere uken uten.
Castro palafitos (hus på pæler)Castro feria artesanal (marked)Byen var akkurat slik vi husket den fra 2002 men det var innsamlings aksjoner for jordskjelvet som hadde vært lenger nord.
Det er stor forskjell på flo og fjære her (5m) så vi var litt usikker på gummibåten som vi hadde “parkert” ved kai rampen så den måtte sjekkes flere ganger mens vi var der.  Vi fant en koselig kafe med godt internett og fikk Castro markedCastro på svaiTo fugler på svaipublisert reisebrev og betalt regninger.

06.03 Om morning dro vi tidlig til byen med gummibåten, for å se på markede langs “strandpromenaden”  de hadde masse friske grønnsaker, frukt og sjell til salgs.

Vel tilbake i båten så vi den første seilbåten  på flere uker (Marcy fra Seattle) med Ginger og Peter ombord.  Vi visste at de skulle ankomme for vi hører  fremdeles på Patagonia Network hver morning og de hadde fortalt dagen før at deres neste havn skulle være Castro.  Vi slår av en prat i det de kommer forbi i jollen og avtaler å snakkes i Puerto Montt når de kommer der.

07.03 brekker vi anker og setter kursen mot Puerto Montt.  Det var regn i luften så vi setter storseilet (trenger en vask etter all sanden fra San Blas) og håper på en sikkelig skur.  Men det klarner opp etter hvert og vi får en flott dag. med litt seiling og litt motor.
Caleta MechiqueCaleta MechiqueKlokken 1800 var akret satt i Caleta Mechuque, Jan og Adrian tok en tur på land i den lille landsbyen før de satte garnet ute i sundet.
Jeg hadde en fredelig stund alene ombord med en god bok, det er rart hvor pris du setter på å få være litt alene, dog ikke for lenge.

08.03 Det ble ingen fisk i garnet denne gangen heller så det var bare å lette anker og sette kursen mot Puerto Montt i lett SW bris. Etter å ha seilt i et par timer døde vinden, men like etter vi startet motoren kom vi nært innpå flere stor hvaler idet vi krysser Bahia Ancud og disse var mye større enn de vi så sist.   Det var 2-3 kjempestore dyr, ca. like lange som Jenny, litt sky så vi stoppet motoren og seilte innpå dem.  HvalStore hval på Ancud fjordenDe var store og lys grå på farge og hver gang de kom opp for å puste sto “blåstet” høyt i sky og en hører et kraftig sus.  Denne gangen var ikke vinden slik at vi. kjente lukten hver gang de blåste.  Et utrolig syn, du får bare lyst å se og se, glemme bilder og alt.
Hvalfangeren vår var også fasinert selv om han har sett slikt flere ganger, han mimrer om “gamle dager”.  Denne gangen fikk han se dem uten å måtte fange noen og det syntes vi alle var det beste.

2 voksne ryggerEtter å ha seilt rundt dem i ca. 1 time startet vi motoren og dro videre, vi så flere hvaler i horisonten på veien videre, men vi måtte i havn før det ble mørkt så vi gikk ikke opp på dem.

Fortøyer i en “bås” i Marina del Sur ut på kvelden og får god hjelp med fortøyningene.

ENGLISH VERSION

01.03 Puyuhuapi  – 07.03  Castro
Monday 1st March: Sunshine and no wind this morning was used for washing and some minor maintenance. At lunchtime we left the Marina for the municipal cay were we had ordered diesel to come in a stainless steel tank towed by a truck belonging to the local gas station.
After the diesel (900l)was filled we left Puyupuapi and motored out to canal Jacaf were we anchored in Caleta Punta Porvenir. On the outer beach in this caleta several fishing boats with crew and their families were gathered for a barbecue. As we prepared to anchor a young fisherman came swimming out to us (about 300yards) and told us to come and join them. When he stated that he was quite tir