Singapore – Langkavi – Singapore
Turen opp til Langkavi og de siste ukene i Singapore
Etter at Geir med famile var dratt hjem ble vi alene noen dager
og ble invitert ut til venner av Yi-Lin’s mor og vi gikk turer i nærområdet og tok litt bilder av de merkelieg husene som ligger rundt marina One-15
Noen av disse husene er virkelig noe å både se og snakke om og vi antar det er hele vitsen med dem.
Har også middag ombord for Alan, Margaret, barna deres, Yi-lin, Vincent og Ian
Når Benedikte og Joachim ankom så startet vi straks turen opp Malakka stredet mot Malaysia og like før vi passerte grensen mellom Singapore og Malaysia fikk vi inn et May Day anrop fra en tankbåt som hadde brann i maskinrommet hvor en mann var savnet. Etter ca 1 time ankom det en RIB med 5 politi som kjørte rundt skipet et par ganger før de dro tilbake til land. M.a.o. så var det ingen andre enn oss som kom opp til skipet og spurte om vi kunne være til hjelp noe de ikke svarte oss på i alt kaoset ombord.
Turen fra Singapore til Langkavi tok nesten 4 døgn med et døgn stopp i Port Dikson og var på hele 750 nm. Motorseilte nesten hele veien på grunn av lite vind.
I Langkavi lå vi i Rebak Marina hvor vi fant mange båter i opplag og andre som hadde funnet sit sted for å bli boende ombord for restan av livet. Kunne nesten virke litt som en pensjonist marina.
Hotellet på øya lot alle seilbåtene bruke baseng facilitetene og hotellets barer og restauranter så vi følte oss nesten som sydenturister på hotell med et grufullt to-mansorkester som absolutt ikke kunne spille eller synge.
Vi tok også bussen og båt til an av de nordligste øyene hvor vi kunne ta kabelbane opp til et fjell for flott utsikt fra ca 2-3oo MOH.
Tidlig om morgenen 24.07 forlot vi Royal Langkavi Yacht Club hvor vi hadde sjekkt ut kvelden i forveien og satte kursen sørover i Malakka stredet. For ikke å gå over i høyre shipping-“lane” i Malakkastredet og dermed over i Indonesia (Sumatra) gikk vi like utenfor nordgående shipping lane noe som medførte at vi
måtte passe svært godt på små fiskebåter og deres redskaper og ingen av delene er alltid merket med lys så her var det påkrevet med nøye radarvakt og utkikk. Men allerede på ettermiddagen mente vi at noe var kommet på propellen og det ville ikke forsvinne selv etter mye bakking men vibrasjonen avtok. Motorseiler og passerer innseilingen til Kuala Lumpur i løpet av natten. Etter å ha styrt unna mange og kjørt over et flytegarn komer vi oss inn til Port Dikson om ettermiddagen. Her fikk vi dyk
ker til å skjøre løs tauget som hadde viklet eg rundt propellakselen.
Når vi prøver å kjøpe diesel får vi kun kjøpe 75 liter da det er rasjonering?
26 juli drar vi videre mot Sigapore og får seile i tre time om kvelden, så motor igjen før det kommer vind i 04 tiden og vi får igjen stoppet motoren. noen timer senere blåser det 40 knop fra WNW med kraftig regn og vi gjør god fart. 0930 ingen vind.
Dagene går nå med til klargjøring for videre seilas og uteliv i Sinapore med venner og Benedikte og Joachim som dertter reiser hjem 04.08.
06.08 Svein Jarle Bruseland mønstrer på skuta og blir fort intgrert i gjengen i Marina One-15. Måå så vente noen dager ekstra for å få Visumet til Indonesia for Svein Jarle da det er Indonesiske fridager på Ambasaden deres. Tden blir benyttet til mer party og besøk på Sjømannskirken.
14. 08 er vi endelig klare til å dra etter at den Indonesiske Ambasaden har vært stengt en hel uke.
Etter to timer er vi over i Indonesia og fortøyd i Nongsa Marina.