2300 nm til Mauritius – norsk utgave

2300 NM TIL MAURITIUS

Status Jenny 02. Oktober 1013

For anker ved Direction Island, Cocos KeelingAnkeret ble satt onsdag 18 september på Cocos Island som består av tre
hovedøyer: Direction Island, Home Island og Vest Island. De bor folk på Home and Vest Island mens alle seilbåtene ligger i le av Direction
Island. Et lite paradis i Det store Indiske Hav som tilhører Australia så alle formalieter er Australsk. Vi var litt redd for å miste all frukten og grønnsakene våre, men heldigvis lot de oss beholde alt hvis vi lovet å ikke ta noe med oss inn til land.

Etter endel diskusjon, oppkalling av båter i havnen og endel vurderinger gikk vi inn mellom stakene på høyvann, mens delfinene lekte rundt oss.
Vannet var krystallklart så det var nervepirrende og gå inn i lagunen over en masse korallhoder – det hadde nesten vært bedre om vi ikke hadde sett dem, men det viste seg at de var ganske grunt og det grunneste vi så var 3,5m. Delfiner ønsket oss velkommenDet var 8 båter i lagunen når vi ankom, vi måtte bli ombord til neste dag for myndighetene hadde ikke tid til å sjekke oss inn.

Det er vanskelig å beskrive følelsen og inntrykkene vi får når vi ankrer opp i et slikt paradis med kritthvite strender masse dyreliv i sjøen (delfiner, skilpadder, manta ray og hai) og båten ligger helt i ro igjen etter å ha blitt hevet rundt på havet i tre døgn.

Det var hele tiden små “black tip” haier rundt båten, men de brydde seg ikke om oss. Svein-Jarle var flere ganger i vannet, men når han kom for nærmt stakk de av. Australske myndigheter kommer for å sjekke oss inn i landetDet var en ubeskrivelig flott farge på sjøen, lys grønn/blått og spesielt kan ikke huske å ha sett den spesielle fargen før.

Etter å ha sjekket inn dro vi inn til Home Island for å se oss litt omkring og logge oss på internett. Det var ca. 30min kjøring med gummibåten og spesielt på høyvann ble det endel sjø når bølgene kom over revet, men allikevel en flott tur og masse å se.

Torsdag dro endel båter og noen kom – Jan loset AuroraB og Jakaranda, to engelske båter inn til ankerplassen, de var like usikker som oss når det så revene, vi  traff AuroraB i 2010 på Tonga. Etter endel organisering (admiralen Eli) ble vi enig om å møtes om kvelden for å slå av en prat og høre hvilke planer og ruter de andre båtene hadde. Vi traff mannskapet på Eliana, Moin, Topas, Thyanin, AuroraB og Jakaranda, det viste seg fort at alle skulle samme vei til Mauritius og Sør Afrika så vi hadde mye felles å snakke om. Før vi gikk ut igjen i båten ble vi enig om å møtes igjen lørdag kveld å grille sammen.
Forberedelser til grillmatBBQ forberedelserVi fikk en koselig grillkveld sammen og ble enig om å opprette et nett via kortbølgeradioen

Det var som vanlig mye å ta fatt på ombord, men reperasjon av “kick”, reveline, vasking av klær etc. etc. I “fritiden” tok vi små turer inn til stranden for å snorkle, en liten tur til Home Island og til Vest Island for å sjekke ut. Jeg fikk også tid til å studere og forberede meg litt på  prosjektoppgaven min som etterhver må startes på. Jeg brukte også mye tid på å lage opp ferdige middager til turen for ut fra erfaringene vi fikk ut til Cocos Island var sjøen veldig urolig og det er ikke kjekt å stå i dårlig vær å lage mat helt fra grunnen av.

Jenny's plakat på Cocos KeelingDet var blitt tradisjon at båtene som ligger for anker i le av Direction Island laget sitt eget skilt og henger det opp på på øya. Det var mange skilt der og vi så skilt fra de norske båtene som hadde vært der uken før, vi har hørt at det er tre norske båter foran oss og vi håper at vi treffer dem nå på Mauritius. Vi har ikke truffet mange norske båter på turen vår til nå, kun tre på hele turen, nå blir det enda mer spennende for de er sikker på vei tilbake til Norge slik som oss så det skala bli spennende å treffe dem.

Etter en uke i paradis var det på tide å ta farvell til Cocos Island og starte på de 2300nm mot Mauritius. Kvelden før vi dro inviterte vi alle ombord på litt godt å drikke og et stykke med norsk røykelaks noe som slo bra an, og vi ble enda litt bedre kjent med dem. Moin hadde allerede dratt to dager tidligere og vi hadde hatt dem på radioen samme kveld og de kunne rapportere mye vind og urolig sjø. Vi hadde lastet værmelding og så at vinden skulle læye litt så vi mente at det var en god dag og dra.

Onsdag formiddag etter å ha reparert watermaker (som stoppet rett før vi skulle dra) satte vi kursen ut av revet, det viste seg fort at det var mye sjø og en god del vind.

UNDERVEIS TIL MAURITIUS

Dag 1 og 2 underveis.
Ikke mye å rapportere, vi sliter med å komme oss inn i døgnrytmen og har mye urolig sjø og vind opp i 27 knop. Vi har ikke fått satt sjøbein så det går i soving og litt spising.

Dag 3 underveis
Solnedgang og alle kan gjette kursen.... det går vestoverBedre vær – sjøen har roet seg en god del det samme har vinden som nå er nede i 20knop. Det har gått raskt unna pga mye vind så vi regner med å bruke rundt 12 dager på turen.
Til nå har det Indiske hav knust to av mine favoritt kopper, så sjøen er veldig urolig og uforutsigbar. Vi er så smått begynt å komme inn i døgnrytmen og har satt opp en vaktliste med 4 timer på og 8 timer av som er ren luksus for oss som vanligvis er kun to ombord.
Det er hyggelig å ha Svein-Jarle ombord han er stor, stille og omgjengelig og har etter nesten 2 måneder ombord blitt godt kjent med Jenny og mannskapet’s både positive og negative sider.

Dag 4 underveis
Lørdag morgen var det mulig å lage egg og bacon til frokost noe som vi har tradisjon å gjøre en gang i uken. Det har vært for mye “vær” til å kunne fiske, men det har idag vært mulig å sole seg og lese litt i cockpiten uten å bli sprayet ned av sjøen.
Kjekt med god BørVi har tatt ut et rev av storseilet og seiler nå med full yankee og stagseil i 17 knops vind, farten er upåklagelig ,vi logger mellom 8 og 9 knop og det syntes vi er bra.

I løpet av natten tok kaffetrakteren en salto fra ovnen og glasskolben gikk i tusen knas. Grunnen var at døren til akterlugaren slo opp og stoppet ovnen fra å svinge med bølge bevegelsene.
Det er ikke første gang vi vi har knust kaffekolben ombord heller 3. eller 4. gang så vi får se om vi får en ny når vi kommer fram. Uansett blir det kaffe på gutta for vi har flere alternative nød løsninger.

Trygve, vår værmann forteller oss at det skal bli bra og rolig vær de neste dagene. Vi setter pris på å ha en som passer på oss det gir oss en god følelse. Vi klarer bare å ta ned små værrapporter ombord mens han kan sjekke et større bilde og flere dager fremover enn vi kan.

Dag 5 underveis
Nok en god dag i cockpiten med soling og fisking – vi hadde en sverdfisk eller seilfisk på kroken, men heldigvis forsvant den til glede for meg og stor skuffelse for gutta.
Vi har tatt ut revet av storseilet så nå seiler vi for fulle kluter.
I kveld har vi hatt en dusj og en liten “sundowner” i cockpiten og det føltes godt å få vasket av seg litt svette. Vi måtte nesten ta fram “overlevingspakken” vi fikk av våre gode venner “The Bickhams” før vi dro far Singapore. Før mørket kom satte vi inn revet igjen så nattevakten skulle bli enklere hvis vinden økte på.
For øyblikket (05.00) seiler vi i 11 knops vind med en fart på rundt 7 knop, månen skinner fra en skyfri himmel full av stjerner. Der vil nok bli mer fisking imorgen hvis dette været holder. Vi har 1585nm igjen men hvis været blir som dette er det ingen problem….

Vekta viser 5,6 kg

Mahimahi på vei ombordDag 6 underveis
Det var selfølgig ikke tilfelle denne gangen heller…. som vanlig forandrer ting seg.
På morgenen tok vi ut revet og satte fullt storseil igjen, men midt på dagen økte vinden på og vi satte inn et nytt rev. Gutta satt ut fiskesnøret og jeg hadde akkurat kommentert at det begynte å bli mye vind og sjø for fisking idet vi hørte snellen gikk ut og vi stormet til og fikk båten opp i vinden så fort vi kunne og etter en tid fikk vi ombord en fin Dorado på nesten 6kg. Vi hadde en god fiskemiddag som ble laget mens vinden økte ytterligere så vi måtte sette enda et rev.

Natten ble veldig urolig så det ble ikke mye soving, masse “squalls” uten regn og veldig urolig strøm sjø. Ut på natten tok også autopiloten en liten pause så båten sjenet styrbord så seilene bakket og jeg ropte Jan ut av sengen for å få hjelp til å styre og få Jenny på kurs igjen.
Vi skjønte ikke hva som hadde skjedd, men klarte å få den igang igjen og seilte på “relativ” vind resten av natten.
I tillegg til alt dette fikk vi en stor bølge opp i cockpiten som for sikkerhets skyld kom ned luken under sprayhooden og min køy var søkke våt iløpet av sekunder.

Ferske fiskekaker i det Indiske havEtter litt søvn på morgenen sto jeg opp og laget fiskekaker av resten av fisken og vi hadde en veldig god fiskekake middag. Vinden var gått ned og sjøen hadde etterhver blitt betraktelig roligere.

Underveis dag 7
Idag har vi muligens kun en uke igjen, det spørs litt på vinden men vi kan ihvertfall feire at vi er kommet halvveis. Etter en god “natts” søvn (står opp kl. 04.00) har vi nå 1197nm igjen.
Vinden har droppet damatisk og så snart gutta våkner må vi ta ut et rev for å få opp farten, jeg ville ikke vekke dem i natt siden vi ikke fikk så mye søvn i går natt. Det er også mye lettere å gjøre det i dagslys for da ser en hvis noe skulle komme i klemme når du heiser seilet opp igjen.
Bølger er det også i det Indiske havDet har vært en veldig mørk natt uten måne  og dagslyset kommer mye senere  siden vi er kommet så mye lengre vest, men vi har valgt å ikke endre klokken før vi kommer fram, pga. vaktene våre og radio timeplanen.
Idag vil vi passere de 2 båtene som gikk to dager før oss så vi vil nå være første båten i “flåten” mot Mauritius. Det betyr at vi ikke har noen andre båter å få råd hos når vi skal inn i havnen i Maritius, men det er vi jo vant med og mulig ser vi noen av de norske båtene som har gått før oss som vi kan prate med å få gode råd.

Underveis dag 8
I går var det for lite vind og en stund så  sto alt å slo, men heldigvis kom den fort tilbake og vi kunne seile med god fart igjen. Gutta måtte prøve fiskelykken igjen og det gikk ikke lang tid for vi hadde en ny Dorado på kroken. Jan sløyede fisken mens Svein-Jarle tok seg av vaskingen av blodet og fiskerist. Jeg er sist i “fiske linjen” og tar hånd om råvarene.
Svein-Jarle har tatt utfordringen og vil lage fiskesuppe til mannskapet
imorgen og det gleder vi oss veldig til.

Det er blitt betraktelig kjøligere spesielt om natten så nå vi må ha t-skjorte og bukser  på nattevaktene. Vi er nå på 17 grader sør og det er helt anderledes temperatur enn Singapore.

Hilsen mannskapet
Svein-Jarle (crew), Jan (skipper – always) and Eli (admiral – but not always, sometimes crew).

Comments are closed.