2: Helgoland – Holland

Bernt heiser det Hollanske flagg når vi passerer grensen om natten

Kursen ble onsdag formiddag 05.08 satt mot Holland.  Målet var Breskens, men med god tid til vår avtale med riggmakeren i Breskens, bestemte vi oss for å sluse oss inn på Ijsselmeer og gå gjennom Amsterdam før vi gikk ut i Nordsjøen igjen ved ljmuiden.  Denne turen har Jenny gjort en gang før, men motsatt vei.

Jentene trimmer seil Med sol og fin bris hele dagen kom spinnakeren fort fram og det ble r iktig trivelig om bord.  Vi kom litt inn i separasjonssonen og ble ”jaget” ut igjen av en vaktbåt pga. kabellegging i området.  Og ble deretter kalt opp av en norsk båt som hadde hørt oss på VHF’en.  Det var en norsk familie som var på vei til ARC seilasen i båten Escape.  Det er den eneste norske båten vi har hatt kontakt med til nå.

Vi ønsket å være ved Harlingen for å gå på høyvann i kanalen til Ijsselmeer så vi hadde god tid.  Vi delte nattevakten mellom oss og Kari og Eli tok første vakt, mens Bernt og Jan ville være oppe når trafikken økte og vi skulle krysse separasjonssonen.  På sjøen er det også motorvei, men den er kun synlig i kartet.  Sluser oss inn i Ijsselmeer Jentene koste seg på nattevakten med kaffe og god venninne prat.  Seilte gjorde vi også med spridd genoa og det gikk i 7-8 knop hele tiden, tilfredstillende å få båten til å gå godt.  Når kursen skulle justeres for å krysse separasjonssonen måtte genoaen ned fra bommen og det gikk også bra i mørket på fordekket.  Vi hadde hele natten store tank- og containerskip rundt oss.

Ankom Harlingen tidlig neste morgen litt for tidlig til å gå opp kanalen så vi gikk inn i havnen og ventet 30 min på høyere vannstand.  Det er en lang kanal med bøyer på begge sider som går mot slusen.  På utsiden av bøyene er det kun 1 meter dypt.  Slusen tok mannskapet på strak arm og det gikk kjempeflott, vi vet hva som møter oss i slusen så det er alltid litt spent stemning om bord.

 

              Ijsselmeer

Ijsselmeer (seilernes rike) den store grunne innsjøen på 1100 km2  med en gjennomsnitts dybde på 5-6 meter og mange steder mye grunnere. Ijsselmeer er den største innsjøen  i Vest Europa. Her var det hundrevis av seilbåter rundt oss på alle kanter som seilte på kryss og tvers – her må en kunne seilreglementet.

EnkhuizenMålet for dagen var Enkhuzien, en koselig gammel middelalderby som var en av de viktigste havnebyene i Nederland på 1600 tallet.  2 kirker fra 1400 tallet er godt bevart sammen med store deler av bymurene, byportene og tårnene fra 1600 tallet.   Med sine små fiske restauranter koselige kanaler og bruer er byen vel verd et besøk.  Byen har stadig et levende havnemiljø og her er av de største marina for lystbåter i Holland.

Vi ble godt mottatt i havnen av en kvinnelig havnebetjent som hadde seilt til Norge.  Solen stekte rett i cockpiten så skipperen gikk å la seg etter nattens strabaser og mannskapet tok seg en spasertur i byen.  EnkhuizenKari ble fort parkert på en fortaugsrestaurant, George Bankmens Bernt og Eli utførte diverse innkjøp.  Om kvelden fikk vi besøk av George Bank med samboer.  George var den ansvarlige designer hos Hoek for Jenny, og som oss var han godt fornøyd med resultatet.

Etter å ha fått ny spil til storseilet (den øverste brakk innerst mot masten på turen fra Farsund) bar det avsted mot Amsterdam.  Rett ut av havnen ble vi invadert av tusenvis små grønne fluer, vi holdt på å bli gal og plutselig var de borte igjen.  Vi ble senere fortalt at i stille vær var det alltid slik i det området.  I tillegg fanget vi 19 fluer på fluepapiret som ble klistret på PC en under dekk.

Dypeste delen av strekningen fra Enkhuizen til Amsterdam er 4m, og helt ned til bare 3,2m på noen steder.  Utenfor slusen til  Amsterdam måtte vi vente 1 timer så vi la oss ved en ventebrygge, vi fikk en flott tre-seilbåt på utsiden av oss som skulle gå gjennom hele Amsterdam iløpet av natten for da ble broene åpnet for båter.  Det ble en litt grå dag, men vi hadde en fin tur gjennom byen og ut til Ijmuiden hvor vi fortøyde utenpå en tysk båt.   Sea Port Marina er en stor og flott marina med hoteller og konferanse senter.  Her holdes den årlige flytende båtmessen HISWA.

Fredag morgen bar det tidlig av gårde mot Schevningen.  Også denne dagen ble det flott spinnaker seiling og sol fra skyfri himmel.  Den lette spinnakeren som vi kjøpte før vi dro har kommet vel med, den er så mye letter å håndtere enn den tunge og står kjempefint i relativ vind opp til 8-9knop.

Scheveningen Scheveningen er en fiskehavn og har et stort marina anlegg, og på kaiepromenaden var det mange koselig restauranter som har ord på seg for å ha god mat.  Nord for havnen er det et stort badehotell Kurhaus fra 1884 som er restaurert , selve byen ligger et stykke unna.  Vi ble henvist plass innerst i havnen utenpå en stor motorbåt.  Etter noen drinker på flybridge’n og dunk-dunk musikk, skulle de plutselig gå til Rotterdam for der var det et bedre party.  Vi var nok både for gammel og hadde for liten party faktor for at vi skulle være interessant.  Så da var det bare å forhale inn på neste båt.  Vi tok oss en tur på land og fant oss en koselig Argentinsk restaurant på kaipromenaden.  Båten vi hadde forhalt oss inn på skulle gå kl. 07.00 neste morgen pga. medstrøm østover.  Fyrverkeri i BreskensDet ble motstrøm for oss så vi tok det med ro til kl. 10. 00 og seilte så videre til Breskens.

Havnen i Breskens var veldig full pga. en fiskefestival, men der det er Hollendere er det alltid plass.  De flyttet litt på en annen båt og vi fikk en fin plass.  I tillegg var det stort fyrverkeri om kvelden som avslutning på fiskefestivalen.  Byens hovednæring er fisk og fiskeri.  Første mål er nådd, vi kom vel fram til Breskens slik som planlagt, nå er det bare å få sjekket rigg før ferden går videre til ukjente farvann.

Kari og Bernt Mannskapet vårt Kari og Bernt forlot oss her for å dra tilbake til Norge. Vi takker dem for turen og det har vært kjekt å ha dem om bord.   Nå er vi på egenhånd og på ukjent grunn, det blir en ny opplevelse.  Les mer i neste reisebrev.

Comments are closed.