New Zealand – Kina (hjemreise m.fly)

Torsdag ble båten gjort klar til prøveseiling, vi fikk tilbake fundamentet på generatoren som var ferdig galvanisert.  Det ble montert for at generatoren ikke skulle skli når vi seilte.

Bergensvær!Vi lakket også et nytt strøk på dekkshuset, men fikk ikke tatt cockpiten pga. generatoren.

Fredag morgen dro vi tidlig ned elven på høyvann, været var ufyselig, skikkelig Bergens vær med yr og regn og tung himmel.

Vi fortøyde i Marsden Cove for å vente på seilmakeren og så flere kjente båter i marinaen.  Attitude, Boree, Sea Mist  var alle kommet inn kvelden før fra Tonga.  De hadde hatt en raskt, men våt og vindfull overfart, jeg tror nok vi var litt heldigere med værvinduet vårt.

Grant fra Lidgard seil kom ombord for å seile med oss og ta bilder av Slitent storseil med mange reparasjonerEtter +30.000 nm vises slitasjenseilene, dommen er at vi nok må ha nytt storseil og muligens yankee.  Vi dro opp igjen til Whangarei på høyvann samme ettermiddag og fortøyde igjen utenpå Nordwind.  Hele seilgarderoben var søkke våt og detsamme var mannskapet (bortsett fra Eli som “lurte” seg under dekk).

Neste dag sto vi tidlig opp for å tørke ut seil, mannskapet på Nordwind var tilbake etter en flott tur med campingbil og de hadde mange opplevelser og berette.  Jan og jeg tok bilen og kjørte opp til Opua for å treffe Brandy og Mark ombord i Restless.  Det var “sailers week” i Opua Marina og det var seilutstyrs utstilling og gratis “barbeque” for alle langturs seilerne i havnen.  Brandy, Mark og Eli kjøper iskremHvert år sjekker de inn ca. 400 båter i Opua før de drar videre mot Whangarei og Auckland.  Høysesongen  (båtsesongen) starter i NZ i mid. november  og går fram til april (høsten). Da drar de fleste langturseilerne videre mot Australia eller tilbake mot Tonga, Fiji, New Celedonia eller Vanuatu for da er syklonsesongen over.

Vi dro tilbake søndag formiddagen til mer arbeid ombord Jenny, det var strålende sol og vi fikk (med god help fra Laura og Martin) både lakket, preservert watermaker og kjørt påhengsmotorene i ferskvann så vi var vel fornøyd med helgen.

Det var trist å si farvell til Brandy og Mark (Restless) som vi har fått så god kontakt med.  Men vi er sikker på at vi nok vil treffes igjen ved neste korsvei.  De drar også hjem til familie og venner til jul og skal også jobbe  før de returnerer til NZ, de har besluttet å være 2 sesonger her for å oppgradere båt og seile rundt i dette flotte landet.

Zephyrus (Rhian og Andy) seilte ned fra Opua denne uken og er nå på land med båten for å få litt stell og pleie.  Laura og Martin har jobbet ombord der de siste dagene for å hjelpe til med endel vedlikehold og oppgraderinger.

Mandag  og tirsdag gikk med til pakking og forberedelse for hjemreisen for Eli og avtaler og diskusjoner med leverandører for Jan.  Vi kommer nok til å få malt opp hele skroget og det krever forhandling og tilbudsevaluering for det er en stor jobb og båten må på land i ca. 4-5 uker.

I tillegg tok vi oss sammen og utførte den jobben som vi har utsatt i det lengste (toalett vedlikehold), jeg sier ikke mer, det er en “drittjobb” men godt når det er gjort.

Om kvelden hadde vi “happy hour” i baren på Revas og det var mange seilere der som vi hadde truffet på veien fra Tahiti så vi gikk fra bord til bord.  Det ble også tid til en god middag (som igjen ble laget av mannskapet på Nordwind.  “Parillo” Argentinsk grillmat og vi trengte nesten ikke noe tilbør for kjøtttet var førstklasses og grilling kan Argentinere.

Fornøyd skipper som nå har seilt rundt halve jordenOnsdag morgen våkent jeg i 05.00 tiden med mange rare følelser i kroppen, vi har nå vært ombord i 15 måneder og skal nå forlate båten for å dra hjem og jeg vet ikke når jeg vil komme tilbake.  Vi har hatt en fantastisk tid ombord og opplevelsene har vært mange og vi har lært å kjenne oss selv og andre på en helt annen måte enn i hverdagen hjemme.  I tillegg har vi truffet mange mennesker på vår vei som vi aldri vil glemme og noen av dem vil vi nok ha kontakt med resten av livet.  Vi har knyttet en håndfull virkelig gode vennskap som vi kommer til å pleie å ta vare på og som har gjort oss til “rikere” mennesker.

Laura og Martin kjørte oss til Auckland onsdag formiddag og det var en tårevåt avskjed på flyplassen med to flotte ungdommene som nå skal “passe Jenny” et par måneder fremover.  Vi har hatt det fantastisk kjekt sammen og har lært hverandre å kjenne på godt og vond.  Vi er ikke engstelig for å forlate Jenny i deres varetekt, vi håper de får en flott jul ombord sammen med gode venner.

Vi satt oss på flyet og har nå 2 lange (13 og 14 timer) flyreise foran oss, men heldigvis har vi et 2 dagers opphold i mellom dem.

Vi gleder oss selvfølgelig til å komme hjem og treffe, familie, venner og kollegaer.

Eli er tilbake på jobb i Bergen 6.desember.

____________________________________________________________________________________

Foran den brede vanngraven

Et av keiserens mottakelses rom

Forgården i "den forbudte by"

 

 

 

 

Moderne arkitektur i Beijing, et TV hus her sett gjennom bakruten på bilen

I den forbudte by's hage

Eli på muren

 

 

 

 

Vi fikk en fin tur hjem med et par dagers stopp i Beijing hvor vi besøkte den Kinesiske Mur og den Forbudte By.  Beijing var en flott og moderne by og vi var veldig glad for at vi valgte å stoppe et par dager før vi dro hjem til Norge.  Det hjalp oss også å venne oss litt til kulden før vi kom hjem til kalde Norge.
Gatekjøkken med levende skorpioner på grillspyd klar til grillingVel hjemme i Norge ble vi møtt av familie + Lilly (Boston Terrier til Benedikte og Joachim), det var veldig godt å se dem igjen.

Etter en liten uke hjemme startet hverdagslivet igjen og jeg gikk rett inn i ny jobb i Statoil og det værste var at det føltes nesten ikke som jeg hadde vært borte i det hele tatt.
Så nå får vi bli her en stund før vi starter på nye eventyr. Lengre bort fra Norge kommer vi ikke med Jenny så når turen starter igjen blir det hjemveien vi tar fatt på.

Comments are closed.